Valt er nog een universiteitsopleiding te doen als je propedeusejaar van een HBO-diploma op een 5 na voor een vak niet heb gehaald?

Ik zal waarschijnlijk mijn P niet halen, doordat ik een 5 zal hebben, maar voor de rest zal ik alles hebben gehaald. Nu is het zelfs zo dat dat vak waar ik die 5 voor heb, ook niets met de opleiding die ik wil gaan volgen heb gemaakt. Is er nog een mogelijkheid om een universiteitsopleiding te beginnen met een propedeusejaar op het HBO dat je niet hebt kunnen halen vanwege een 5...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Alleen een colloquium doctum is nog een mogelijkheid maar of dat in jouw situatie een mogelijkheid is moet je uitzoeken (je moet iig 21 zijn):

Een colloquium doctum is een Latijnse term voor geleerde samenspraak.

In Nederland is een colloquium doctum een mondeling of schriftelijk, aanvullend onderzoek dat een examen vervangt. Dit wordt onder andere gevraagd van personen boven een bepaalde leeftijd (meestal minstens 21 jaar), die toelating tot een universiteit en universitaire examens vragen, zonder dat die personen over de vereiste toelatingsdiploma’s beschikken.

Bij gebleken geschiktheid kunnen ze alsnog tot de universiteit worden toegelaten om een studie te volgen. Ze ontvangen dan een toelatingsbeschikking.

Het colloquium doctum is alleen geldig voor één specifieke studie aan die universiteit waar het toelatingsonderzoek heeft plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste universiteiten hebben toelatingseisen op hun website staan. Check die bij de opleiding die je zou willen volgen.
In de meeste gevallen zijn uitzonderingen mogelijk, je moet dan waarschijnlijk in gesprek met een toelatingscommissie of studieadviseur.
Sommige opleidingen bieden ook 'brugklassen' aan: extra vakken die je helpen om beter aan te sluiten.

Als laatste: ga bij jezelf te rade waarom je dat ene onbelangrijke vakje niet hebt kunnen halen. Als dat een kwestie van motivatie was zul je het op de universiteit niet makkelijk krijgen: ook daar zijn talloze 'zinloze' vakken die je moet halen, en dat vraagt veel inzet. En als je daar je P niet op tijd haalt wordt je ook vriendelijk verzocht je studie te beeindigen (bindend studieadvies).