Kan ik niveau 3 of hoger doen met het advies Vmbo Basis?

Hallo allemaal,

Ik ben 16 jaar en ik zit in het examenjaar met het advies vmbo basis, dus ik moet eigenlijk niveau 2 doen, alleen ik wil echt heel graag meteen naar niveau 3 doorstromen, ik heb best wel hoge cijfers en mijn gedrag is ook best goed want ik doe altijd wat er van mij verwacht wordt en ik hou mij ook altijd aan de regels. Ik had kader net niet gehaald door een reden waarvan ik ook niet weet hoe,
Maar hoe dan ook wat vinden jullie of dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hey, ik zou even overleggen met een doceernt die weet daar vast meer van! ikzelf ben ook 16 en zit in vmbo kb niveau en ga ook eeen opleiding doen die niveau 4 is. ik denk dat het wel moet lukken ;) succes met de examens!
MarBet
6 jaar geleden
Maikel, jouw situatie is anders omdat je met kb toelaatbaar bent tot niveau 4. Met bb niet tot niveau 3. Dat betekent dat de school je niet hoeft toe te laten tot niveau 3, maar het mag wel. Er is dan een hele procedure, er moet dan onderzocht worden of niveau 3 passend is. Motivatie en goede cijfers zullen dan wel helpen. De toelatingscommissie zal daar dan uitspraak over doen. Je kan dus altijd kijken of dit een optie is op je school.

Antwoorden (1)

Met een diploma vmbo basis kun je alleen naar mbo2 doorstromen, niet naar mbo3; voor mbo3 heb je minimaal vmbo kader nodig. Welk kun je van mbo2 naar mbo3 doorstromen.
Ik snap alleen niet je uitdrukking 'advies vmbo basis'. Dit advies krijg je nl. aan het eind van de basisschool, en daar ben je met 16 een beetje oud voor lijkt me. Als je nu 16 bent, zit je neem ik aan in het examenjaar vmbo en weet je in welke richting je zit, dus lijkt een advies voor vmbo basis me niet meer mogelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien bedoel je, nu ik je vraag nog een keer lees, dat het advies van je school is om om vmbo-basisniveau examen te doen. Maar dat verandert niets aan het antwoord: je kunt dus niet direct naar niveau 3.