Welk arbeidsovereenkomst heb je zonder contract?

Mijn man heeft geen contract gekregen bij zijn huidige werkgever. Mag dit? Zo ja heeft hij dan geluk en vaste baan ???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je geen contract hebt ben je vast in dienst. Wel dien je bewijs te hebben van loon betalingen. Dus regelmatig loon. Bijv elke maan of elke week.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang er geen contract is getekend dan wordt dit erkend als een mondelinge overeenkomst als zijnde een contract voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien er geen arbeidsovereenkomst is dan is er geen geen duidelijke arbeidsrelatie en kan verwarring ontstaan over de afspraken met de werkgever. U heeft een arbeidsovereenkomst als u 3 maanden lang elke week, of minimaal 20 uur per maand, voor dezelfde werkgever werkt. Dit betekent bijvoorbeeld dat uw werkgever u ten minste het minimumloon moet betalen en u niet zomaar mag ontslaan. Als uw werkgever het hier niet mee eens is, moet hij bewijzen dat u geen arbeidsovereenkomst of arbeidscontract heeft.

Voor meer informatie zie de bijgevoegde link
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar had ik vandaan moeten halen dat hij er al 4 maanden werkt? Ik ben geen specialist op dit gebied, maar het lijkt mij dat er arbeidsovereenkomst is voor onbepaalde tijd. Dat wil niet zeggen dat hij niet ontslagen kan worden, maar dat kan niet zomaar. Ik klan niet beoordelen hoeveel gedoe je met een ontslag in deze situatie zou kunnen krijgen maar er zijn dus rechten. Als de baas met een contract komt dan moet je afwegen wat het beste is. Dat hangt af van wat er in het contract staat. Als dat bijvoorbeeld ook voor onbepaalde tijd is en een hoger loon biedt zou je kunnen overwegen te tekenen. Als het opeens een nul uren contract voor maximaal 1 jaar is zou je niet kunnen tekenen. Naar mijn mening kun je beter een getekend contract hebben dan alleen een mondelinge overeenkomst, maar die afweging is aan jullie als het zich voor doet. Raadpleeg een iemand met verstand van arbeidsrecht of vraag eens na bij het UWV. Onderstaande link geeft ook nog info.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/arbeidsovereenkomst