Hoe zit het nou precies met leerplicht vanaf 16?

Ik word zwaar depressief van school. En dan bedoel ik depressie die daadwerkelijk vastgesteld is door iemand met een bevoegdheid om zoiets vast te stellen. Ik zou graag thuisonderwijs willen, het leren vindt ik niet erg. Het gaat me om de uren die ik verspil aan tussenuren of dingen die ik al begrijp en dan nog een keer aan moet horen. Op de website van de overheid staan wel een aantal punten hierover maar ik begrijp niet helemaal wanneer het nou wel of niet mag. Ik zit inmiddels op 4 havo en ben op het niveau om bijvoorbeeld een mbo-opleiding te starten, stel dat ik dat zou doen, mag dat dan via internet of moet het omdat ik deels leerplichtig ben per se op een school? Is er iemand die hier meer van weet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Misschien kan je in tussenuren het personeel helpen met klussen op school, bijvoorbeeld administratieve werkzaamheden. Overleg daar eens over met je school. Verder is het misschien ook mogelijk dat je in overleg met docenten wat meer of wat moeilijkere opgaven krijgt dan de anderen.

Het beste antwoord

Misschien is bbl mbo 4 meer iets voor jou. Het is per opleiding verschillen de één is 1 dag school 4 dagen werken de ander is 5 dagen werken plus 2 avonden school. Op deze manier hoef je niet elkedag op school te zitten en kan jij je eigen richting kiezen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede tip, het enige wat dan wel jammer is, is dat ik nu al 5 jaar Havo doe, ik begon eigenlijk op vwo maar dat was al helemaal niks, en dan zou ik iets gaan doen dat heel erg beneden mijn niveau ligt en ook nog eens opleidingen van vakken die mij sowieso niet zo interesseren. Nogmaals, het probleem is mij niet zo het leren en studeren, maar meer het in een klaslokaal zitten. Hoewel ik werken wel leuker vindt dan dat, lijkt een opleiding me doen ook super, vooral met de toekomst op het oog. Zou alleen willen dat er mogelijkheid was mijn diploma thuis via internet of iets dergelijks te halen, zoals dat in Amerika en Engeland ook kan.

Andere antwoorden (1)

Zolang je nog geen havo-, vwo- of diploma op mbo2-niveau hebt behaald, ben je leer- of kwalificatieplichtig tot je 18 jaar bent. Hieraan voldoe je door dagelijks naar school te gaan.

Vrijstelling van deze plicht kunnen B & W van een gemeente in bijzondere gevallen verlenen als een verzoek daartoe aan hen gedaan wordt op grond van (bijv.) lichamelijke of psychische ongeschiktheid. Bij dat verzoek moet een verklaring zitten van een arts dat daarvan sprake is. De arts wordt door B & W aangewezen en mag niet de behandelende arts zijn. Het mag ook "een door hen aangewezen academisch gevormde"  pedagoog of psycholoog zijn. In die verklaring moet staan dat die deskundige "de jongere niet geschikt achten om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten."

Deze verklaring mag niet ouder zijn dan drie maanden.

Ik denk echter niet dat dit je problemen oplost, ALS in deze situatie zo'n verklaring al afgegeven wordt. Ga er maar vanuit dat de gemeente alles zal proberen om je op school te krijgen of te houden of aan het werk, onder meer om te voorkomen dat je straks een beroep moet doen op een uitkering.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind het zo vaag geregeld hier allemaal, dat thuisonderwijs niet voldoet aan de leerplicht. Ik ben zelf van mening dat niet iedereen kan functioneren in een typische schoolsituatie. Dat er een leerplicht is zowel als dat je een diploma moet halen vind ik goed, alhoewel er meer opties zouden moeten kunnen zijn om eraan te voldoen, in plaats van dat ze iedereen maar in een hokje drukken en aan hun lot overlaten. Zo werkt het nou eenmaal, dat weet ik. Maar het kan ook anders, zoals in de V.S. bijvoorbeeld, ik weet dat je beter hier kan wonen dan daar maar je hebt er qua vormen van onderwijs in ieder geval meer opties. Toch bedankt voor je antwoord, al snap ik het nog niet volledig, zal wel aan het systeem liggen en niet aan de uitleg.
Computoon
6 jaar geleden
Het heeft o.a. met bevoegdheid te maken. Het gewone onderwijs is gesubsidieerd, wordt betaald uit de belastingopbrengst. Een van de voorwaarden om subsidie te kunnen krijgen, is dat de leraren de juiste onderwijsbevoegdheid voor het vak dat ze geven. Verder zijn er eisen aan het onderwijsprogramma en het aantal onderwijsuren. Voor een groot deel ligt dat vast. Daarnaast is er toezicht op het gesubsidieerde onderwijs.