Hallo, ik ben 16 jaar en heb een vmbo diploma. Ik doe een mbo opleiding, waar ik mee wil stoppen. Ik wil een half jaar gaan werken. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee.

Jongeren tussen 16 en 18 jaar die geen startkwalificatie hebben, hebben een kwalificatieplicht: (minimaal) een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger).
De jongeren moeten volledig dagonderwijs volgen. Ze mogen niet voltijds werken.

Jij hebt een diploma vmbo en dat is onvoldoende voor de kwalificatie. Je mag werken en leren combineren als je de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo volgt.
Amadea