Is het waar dat de opleiding Onderwijsassistent gaat verdwijnen? En is hierin veel werk te vinden?

Ik wil me inschrijven voor de opleiding Onderwijsassistent, omdat ik er al jaren van droom dit te worden. Maar nu hoorde ik pas zeggen dat er bezuinigd gaat worden op het onderwijs en dat onderwijsassistenten dan te duur worden. Als gevolg zou dat kunnen hebben dat de opleiding verdwijnt. Dus vraag ik me af of het verstandig is om me hier voor in te schrijven, want ik heb er geen zin in dat de opleiding opeens stopt en zonder diploma of wat dan ook weer helemaal overnieuw moet beginnen. Of dat ik de opleiding gedaan heb en er is geen werk te vinden!

Ik ben benieuwd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

De laatste jaren is er zeer slecht werk te vinden voor Onderwijsassistente. Het is niet zo dat ze overbodig zijn, verre van dat, maar er is gewoonweg een groot gebrek aan geld.
Leraren staan te springen om onderwijsassistenten, zeker nu de klassen door bezuinigingen alsmaar groter worden, bijna elk kind een stempel lijkt te moeten hebben en dus individueel begeleid moet worden, en de regering wil dat kinderen met een beperking minder snel naar het speciaal onderwijs worden gestuurd en zoveel mogelijk regulier onderwijs moeten volgen. Maar er is gewoonweg helemaal niks geen geld beschikbaar bij 98 op de 100 scholen.

De afgelopen jaren kon je als je mazzel hebt als onderwijsassistent nog terecht in het speciaal onderwijs, maar daar gaan straks de echt harde klappen vallen door het inkorten en zelfs schrappen van veel budgetten, dus ook daar zal straks nog maar heel weinig geld zijn om onderwijsassistenten aan te nemen, hoe hard nodig ze zijn ook.

Er zijn nog wel scholen die het zich kunnen veroorloven, maar die zijn zwaar in de minderheid. Hier waar ik woon (in de randstad) zijn dat voornamelijk scholen met een speciale onderwijsvorm, zoals Freinet en Jenaplan. Maar dat zijn er maar een paar, en het aantal mensen dat per jaar diplomeert voor onderwijsassistent, is hier véél, véél, véél meer dan de vraag. Alleen de ECHT goede komen aan het werk, en zelfs die vaak niet.

Niet een erg rooskleurige situatie dus. Vraag bij jou MBO school naar keuze nog even na hoe het in jou omgeving is, want ik kan me voorstellen dat de vraag/aanbod verhouding verschilt per regio. Maar over het hele land gezien is het niet best gesteld voor ons onderwijsassistenten. (Ik ben er ook voor gediplomeerd, maar niet werkzaam als onderwijsassistente)

Maar dit betekent zeker niet dat je de opleiding per definitie niet moet gaan doen! Bedenk je dat het nog 4 jaar duurt voor je de opleiding af hebt, en dat tegen die tijd de markt heel anders kan liggen. Misschien zijn ze er tegen die tijd achter dat de manier waarop ze nu met het onderwijs bezig zijn niet werkt, en komt er juist een grote vraag naar OA's. Dat valt nu nog niet te zeggen. Ook is de opleiding erg goed als je hierna op het HBO verder wilt studeren, bijvoorbeeld aan de PABO.

Dat jij de opleiding doet, en de opleiding ophoudt te bestaan zal zo'n vaart niet lopen. Als de opleiding geschrapt wordt, dan zullen ze gewoon stoppen met het opstarten van eerstejaarsklassen, en af laten maken wat al begonnen was, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nadeel van het leraarschap is dat je niet zo veel sollicitatiemomenten hebt in een jaar. Hooguit kun je iemand tijdelijk vervangen wegens zwangerschapsverlof of tijdelijke ziekte, en dan weet je dat 't maar om een paar maanden gaat. Als 't ook nog 'ns niet in de buurt is ga je daarvoor niet verhuizen, en dat beetje geld wat je krijgt zal dan deels opgaan aan reiskosten.

Nog een nadeel is 't aantal mensen die als zijinstromer 't onderwijs in willen komen (dus, mensen die al een HBO-papiertje hebben en met enige aanpassingen voor de klas mogen staan), ook dat zijn je concurrenten.

Het lijkt mij ook niet zo gek hoor, leraar zijn aan bijvoorbeeld een groep 7 en 8 van een basisschool of zo.. maar zoek voor de grap maar eens vacatures op. Eigenlijk is dat precies het antwoord op vragen als 'is hiervoor werk te vinden? -> Meneer Google weet alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer Google weet alles..... Google jij dan maar eens wat de functie van een onderwijsassistent is ;-) Dat is geen HBO en dat is zeker geen leerkracht.
Voor leerkrachten (van de PABO) is in het basisonderwijs nog zeer goed werk te vinden in de meeste delen van het land. Voor onderwijsassistente helaas niet, door alle bezuinigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, de antwoordgever laat niet zien dat hij/zij weet wat een onderwijsassistent is.
Ik kan me niet voorstellen dat de opleiding ineens verdwijnt.
Mijn ex-leerling volgt dit jaar ook de opleiding en beseft dat hij moet doorstromen naar de PABO! Als onderwijs assisent ben je voornamelijk werkzaam in kleuterklassen of op speciaalbasisonderwijs. Je kunt altijd in de voor-tussen-naschoolse opvangwerken en doorstromen als teamleider van bovengenoemde instellingen. Het diploma dat je haalt geeft recht op doorstroming (mits je de toelatingseisen haalt) op welke HBO dan ook.
Ik heb vroeger zelf ook zo'n soortgelijke opleiding gevolgd en heb er geen spijt van want ik ben letterlijk multi in zetbaar, kan in bovengenoemde instellingen werken, basisscholen en zelfs lesgeven op het VSO. Ik heb wel mijn PABO diploma gehaald en een onderwijsassisenten opleiding diploma....De vraag is of je kan en wil doorstromen naar het HBO. Als je geen HAVO diploma hebt is deze opleiding een stap in de richting. Werk is er altijd te vinden in de onderwijs en kindersector maar behoor jij tot de besten!
Ben je bereid onderaan te beginnen en leer je het vak van opvoeding en didactiek vanaf de babies tot jongvolwassenen?
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb helemaal niks gehoord over het verdwijnen van OA, en als decaan zou ik dat moeten weten. Zoals ook anderen hier al schreven: het is een prima MBO opleiding om daarna verder te leren op allerlei HBO opleidingen (SPH, PABO, MWD, lerarenopleiding VO, ALO etc.)
Op de site www.kansopwerk.nl is te zien dat de werkgelegenheid voor onderwijsassistenten in alle regio's in Nederland "matig" is. Maar als jij nu begint kan het over drie jaar wel weer anders zijn! Ik denk dat het belangrijk is dat je een opleiding kiest waar je enthousiast over bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus! En niet in de laatste plaats om je laatste zin :-) Maar ik ken de geruchten wel dat de opleiding eventueel zal gaan ophouden te bestaan in zijn huidige vorm... Ik weet niet in welke regio jij decaan bent, maar in mijn regio is de werkgelegenheid voor onderwijsassistenten verre van matig. Ik kan me goed voorstellen dat dat in een andere regio juist wel weer is, of zelfs nog beter hoor. Maar het is vooral, zoals jij ook al zei, een geschikte opleiding om door te stromen naar het HBO.