Hoe komt het dat er een lerarentekort is?

In het nieuws lees je dat er een tekort is aan leraren. Hoe komt dit en waarom nemen zij geen nieuwe leraren aan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Er zijn gewoon te weinig leraren. De overheid probeert met allerlei maatregelen meer studenten naar de leraren opleidingen te krijgen het beroep is op dit moment niet erg intrek. Dus leraren aannemen willen ze wel maar ze zijn er gewoon niet. Veel leraren gaan er met pensioen en aan de onderkant is er dus weinig instroom
ronron1212
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dieper liggende oorzaak: het vak van leraar is niet aantrekkelijk. De redenen zijn volgens mij niet alleen het (lage) salaris, maar ook de werkdruk en de torenhoge eisen die leerlingen, ouders én de politiek aan een leraar opleggen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Inderdaad heel veel vraag mn door de vergrijzing en een te laag aanbod. Dus vanzelf een tekort.
@Oze, leerkracht is een 'roeping', zeg ik altijd. Als je iets met het hart doet, ben je tevreden met de beloning. (Sorry voor leraren die dat niet vinden). Zelf vind ik het salaris zo slecht niet. De werkdruk wordt inderdaad door velen te belastend. En de leerlingen, ja, er zijn scholen daar wordt het je niet makkelijk gemaakt, zullen we maar zeggen.
paulus811
4 jaar geleden
Nergens vermeldt het antwoord WAAROM er een tekort aan leraren is. Ozewieze geeft de juiste oorzaken aan. Daarbij kun je beperkt vakantie nemen en wordt de jeugd er tegenwoordig niet leuker op.
nounka
4 jaar geleden
Simonsdochter... in vind dat Oze gelijk heeft.
Van mijn afstudeerjaar van de opleiding weet ik 5 die in de richting zijn gebleven. De rest ging met een diploma meer naar de privé of verlieten de job na een of twee jaar. Ik weet niet hoe het exact in Nederland is.
Maar hier in België heb je verschillende dingen die beginnende lkr ontmoedigen.
Er is het Tijdelijk Ambt Doorlopende Duur. TADD... tot nu september moest je 720 dagen gewerkt hebben in een groep voordat je in aanmerking kwam voor een vaste plaats. Sterker nog... had je die dagen niet dan kon iemand die TADDer is gewoon je job 'opeisen'.
De eerste jaren is je loon inderdaad niet goed. Het stijgt wel snel met de anciënniteit.
Als beginner neem je vervang-jobjes aan. Sommige scholen zien dat echt niet zitten en behandelen je navenant.
Ouders klagen voor het minste. Slecht rapport is de schuld van de juf. Niet van zoonlief omdat die niet leert hoor.
Papierwerk, papierwerk, papierwerk,vergadering, papierw...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In Nederland werkt het inderdaad anders.
Ik weet natuurlijk niet om welk onderwijs het gaat: basisschool (enorm tekort Nederland, mannen sowieso niet tot nauwelijks te vinden). Voortgezet onderwijs (afhankelijk van het vak. Het ene vak heeft een overschot aan docenten, het andere een tekort).
In Nederland is de vergrijzing in het onderwijs heel groot. Dat is wel een oorzaak dat er steeds meer tekort komt. De aanwas is te klein. Ik vind het antwoord dus wel goed.
Vraag je: Waarom studeren steeds minder mensen om leerkracht te worden? Dan kun je de oorzaken daarvan opnoemen. Wat Oze zegt, geldt inderdaad voor velen.
In Nederland begin je meteen met een mooi salaris, alleen is er nauwelijks groei (met name basisonderwijs). Vervangen hoeft niet, je kunt meteen aan de slag. Papierwerk is momenteel weer aan het indammen. De laatste jaren was een explosieve groei, momenteel wordt weer langzaam gas terug genomen.
Ja, leerlingen en ouders. Het ligt enorm aan de wijk, school en beleid
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
van de school. Je hebt wel een directie nodig die achter hun leraren staat.
De reactie gaat nu vooral over het basisonderwijs.
Leuk om ook een stukje over het Belgische systeem te lezen.
Trouwens, veel leerlingen (ouders) uit de grensstreek, kiezen voor het Belgische onderwijssysteem. Inderdaad, dat zijn vaak niet de makkelijkste kinderen.
nounka
4 jaar geleden
Ook hier worden er aanpassingen gemaakt... op zijn duizendste gemak zoals meestal.
Ik vraag me nu af of het hier of bij jullie de ergste tekorten te vinden zijn.
Al weet ik ook dat statistieken niet alles zeggen. Er zijn jaren geweest waarin ik 5 tot 8 vervangingen gedaan heb. Dat wil zeggen 5 tot 8 vacatures. Zo kan je natuurlijk snel hoge tekorten aantonen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In Nederland zijn niet genoeg vervangers te krijgen. Hierdoor worden klassen wel eens naar huis gestuurd, staat een ouders voor de klas, worden klassen samengevoegd.
Ik heb inderdaad ook geen harde cijfers.
Hier is gelukkig niet zo'n belemmerende regel voor nieuwe leerkrachten.
Gewoon zot dat je eerst zoveel dagen moet vervangen, voordat je normale rechten krijgt.
O ja, momenteel vervangen ook gepensioneerde leerkrachten. Goede leerkrachten, helaas niet op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen (met name digitaal).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"@Oze, leerkracht is een 'roeping', zeg ik altijd." @Simonsdochter
Van een roeping kun je helaas je hypotheek niet betalen. Met name in de grote steden is een tekort aan leraren én is de prijs van woonruimte torenhoog. Een parkeerplaats dan ? Dan kun je ook leraren van buiten de stand aantrekken. Helaas... dan staat je leraar elke dag in de file. Bovendien gaan veel gemeentes ook niet makkelijk om met parkeervergunningen (als de leraar al een parkeerplekje kan vinden) Van een roeping kun je ook niet eten. Er zal toch echt brood op de plank moeten komen. De wet van vraag en aanbod schrijft dat een tekort betekent dat de prijs omhoog gaat. in dit geval het loon, dus. Een roeping voed je met waardering. Tegenwoordig schelden niet alleen de leerlingen er regelmatig op los, maar ook de ouders hebben maar één waarheid en dat is die van hun heilig boontje.
Zonder maatschappelijke waardering, zowel financieel als met het respect voor de leraar is het gauw klaar met die 'roeping'.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@oze, ik vind het salaris echt niet slecht. Maar dat is mijn mening. Natuurlijk mag iedereen daar anders over denken. Misschien is het ook anders als je de kostwinner bent, alleenverdiener......