Officieel pas als je 15 bent, dacht ik.

Toegevoegd op 29-06-2009 15:59:15
Waarom zou je overigens een bijbaan willen als je tien bent? Blijf voorlopig lekker jong, en maak je nog geen zorgen over geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel niet, of je moet zwart werk doen, maar daar moet je niet aan beginnen. Ga lekker spelen, als je ouder wordt moet je je hele leven nog werken.
Als je dan toch wat centen wil verdienen, vraag dan aan je ouders of familie en kennissen of je bv. hun auto mag wassen. Vraag je 5 euro per auto en je hebt het mooi voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De minimumleeftijd voor vakantiewerk in Nederland ligt op 13 jaar. In de leeftijdgroep van 13 tot en met 15 jaar heeft een vijftienjarige het grote voordeel dat hij recht heeft op het minimum jeugdloon voor vijftienjarigen Voor 13- en 14-jarigen zijn geen minimumlonen vastgesteld, maar moeten zij zelf met de werkgever een beloning overeenkomen. Let wel, het zijn nog jonge mensen, die alleen licht werk mogen doen. Zelfstandig werken, zonder toezicht van een volwassene, is bijvoorbeeld niet toegestaan. Deze jongeren mogen niet achter de kassa zitten, in een fabriek werken, of werk verrichten waarbij ze risico’s lopen. Natuurlijk zijn gevaarlijke stoffen uitgesloten. Onder toezicht fruit en dergelijke plukken, vakken vullen, auto’s wassen of bollen pellen is toegestaan. Nachtwerk is niet toegestaan. Bovendien gelden er regels voor de werktijden. Wie 13 of 14 is mag maximaal 7 uur per dag werken tussen 7 uur en 19 uur, met een maximum van 35 uur per week. Wie 15 is mag maximaal 8 uur per dag werken, maximaal 40 uur per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk even wat er bij jou in de buurt geoogst wordt, nu - aarbeienplukken, bijv - ik deed dat al toen ik 8 was, je wordt per kistje betaald, dus niet teveel zelf opeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal dat dus ook zwart moeten. Niet doen, je bent niet stoer als je werkt. Als er iets gebeurd, ben jij de sigaar. Dat is het allemaal niet waard. Er zijn meer manieren om een paar centen te verdienen (zoals ik bv. hierboven al schreef)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik twijfel er niet aan dat ik zwart betaald werd voor het aarbeien plukken. Van dat stukloon wist ik niet - maar misschien was dat allemaal nog niet zo goed geregeld toen ik 8 was - ik praat dan ook van bijna 50 jaar geleden.....had misschien beter niet kunnen antwoorden, maar ik was destijds erg trots, dat ik zo mijn paardrijlessen kon betalen, waar anders geen geld voor was geweest....
Een ´echte´ bijbaan nog niet, dat hebben bovenstaande antwoorders al genoeg uitgelegd lijkt me.
Als je 10 bent, en echt echt heel dringen meer geld wil verdienen dan je zakgeld, wees dan creatief, dat was ik ook. Bijv:
- Warm familiefeestje, ga met de waaier langs, en ga 5 minuten iemand koel waaieren voor 50 eurocent (ofzo, ik deed het toen voor een dubbeltje).
- Verkoop limonade, maar niet aan enge vreemde mensen, alleen buren enzo.
- Ga langs duren (liefst met een volwassene) met een kijkdoos...of ben je daar op je 10e tegenwoordig te oud voor? Ik weet het niet meer :D
- Ga auto's wassen
- Ga iets afspreken met je ouders, bijv. klusjes in ruil voor wat geld.
- Of maak een pot met geld, als je ouders iets doen waarvan ze willen dat jij het ook niet doet (bijv. in hun neuspeuteren of 'vieze woorden' zeggen), dan moeten ze daar wat centen in doen.
- ...

Wees creatief!
Maar denk eraan, doe geen dingen waar verantwoordelijkheid voor nodig is. Of dingen die gevaarlijk kunnen zijn. Je bent 10, het moet leuk, legaal en veilig blijven (legaal en veilig graag voor alle leeftijden ;), maar als je 10 bent zeker!).
Dus geen honden uitlaten (liever 12+), geen boodschappen doen voor mensen (geld op zak en je moet bij mensen binnenkomen die je misschien niet kent). Enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
michael jackson was 6 en had al een bijbaan. is er nooit meer mee gestopt. (ja, op zijn 50ste dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een kranten/folderwijk op de naam van je ouders/broer/zus, heb ik zelf ook en ik ben 12
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat mag niet
maar klusjes voor anderen en zo iets bijverdienen kan natuurlijk altijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor werk mag een 13- of 14-jarige doen?

13- en 14-Jarigen mogen alleen "niet industriële hulparbeid van lichte aard" verrichten. Een 13- of 14-jarige moet altijd onder toezicht werken. Je mag niet in een fabriek aan de slag of werk doen dat risico's met zich meebrengt.

Ook mag je geen kassawerk doen. Wat mag je wel:
- vakken vullen
- oppassen
- auto's wassen
- helpen bij het rondbrengen van folders/huis-aan-huisbladen
- helpen bij schoonmaken
- bollen pellen
- helpen in de keuken van een bejaardentehuis

Hoeveel uur mag je werken als je 13 of 14 bent?
- Nachtdiensten en op zondag werken is verboden.
- Maximaal 5 werkdagen per week.

Tijdens een schoolweek mag je:
- Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 08.00 uur 's morgens.
- Maximaal 12 uur werken.
- Per schooldag niet meer dan 2 uur werken.
- Op zaterdag niet meer dan 6 uur werken.

Tijdens vakantie mag je:
- Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 07.00 uur 's morgens.
- Niet meer dan 7 uur per dag werken.
- Maximaal 35 uur per week werken.
- Maximaal 4 weken werken, waarvan maximaal 3 weken
achter elkaar.

Voor iemand van 10 jaar zullen deze regels nog strenger zijn, maar ik heb die regels niet kunnen vinden op internet.