Hoe kan ik mijn Engels lees- en luister vaardigheid verbeteren?

Ik doe 5 vwo en heb volgend jaar dus examens, en Engels is niet bepaald mijn beste vak. Voor mijn leestoets heb ik een dikke onvoldoende gehaald en vandaag had ik een luistertoets, waarvan ik dacht dat die wel goed zou gaan, maar ik heb precies net als bij de leestoets een dikke onvoldoende gehaald. Ik wil dit graag verbeteren, vooral het lezen want volgend jaar examens!! Ik kijk Amerikaanse series en ook heel vaak filmpjes in het Engels op youtube, dus ik snap niet waarom ik nog steeds zo slecht scoor. Weet iemand misschien hoe ik dit kan verbeteren? Ik lees geen boeken in het Engels in mijn vrije tijd, maar ben wel van plan om dit te gaan doen. Zijn er leuke boeken die jullie me aanbevelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Je bent al goed bezig. Veel oefenen is de beste oplossing. Ben je lid van de bibliotheek? Daar kun je ook van alles lenen in het Engels, van thrillers tot romans. Het is natuurlijk maar net wat je leuk vindt om te lezen. Ze hebben ook wel eenvoudige boeken alsdat voor jou beter past.
Verder kun je op internet al examens van afgelopen jaren vinden, op de website examenblad.nl. Ik zou daar goed mee gaan oefenen. Aan je docent kun je vragen of je oude luisterexamens kunt meekrijgen om thuis te oefenen. Of andere oefeningen.
Verder kun je ook nog in overleg met je docent gaan kijken of bijles zin heeft.

En hoe staat het metje Nederlandse lees-en luistervaardigheid? Lezen en luisteren toetst namelijk ook vaardigheden die hetzelfde zijn in welke taal dan ook. Als je daar beter in wordt, heeft dat vaak ook positief effect op Engelse lees- en luistervaardigheid.

En als je fims kijkt, zet je dan de ondertiteling uit?

Veel succes!
6 jaar geleden
Oefenen, oefenen en oefenen en de taal leren door alleen maar die taal te spreken.
Volgend jaar zomer een paar maanden naar Engeland gaan, om alleen maar Engels te spreken dus geen Nederlandstalige vrienden mee. Als je alleen maar Engels moet spreken dan leer je het wel, Jowel.

Wil je Engelse boeken lezen, kies dan niet meteen de moeilijkste.
Ondertussen kan je naar Engels en Amerikaanse tv en films en series kijken, zonder ondertiteling! Als het moet kan je de onderkant van de tv afplakken, zodat je het niet ziet.

Doe je best, je kunt het leren door vol te houden!

Toegevoegd na 2 minuten:
Films en series kijken bij de BBC is natuurlijk handiger.