Samenvatten in 'eigen woorden' op CE Nederlands VWO; (hoe) moet dat?

Ik weet dat er al eerder een soortgelijke vraag hier is gesteld, maar uit de antwoorden werd mij niet 100% duidelijk hoe het nu eigenlijk zit met die 'eigen woorden' bij de samenvatting.
Veel mensen beweren dat, maar als ik de antwoordmodellen doorkijk dan ziet het eruit dat je juist enkel door terminologie en structuren letterlijk uit de tekst te halen, dus zonder parafrasering, punten kan scoren.

Is dat gebruik van 'eigen woorden' dus echt verplicht (en waar kan ik die info terugvinden)?
Anders gezegd: kan ik puntenaftrek krijgen voor het gebruiken van niet-eigen woorden.
En mocht het zo zijn, waar ligt dan de juiste grens tussen terminologie uit de tekst halen en 'eigen woorden' gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Bij het examen staat vragen/punten die in je samenvatting moeten voorkomen en een limiet aan woorden. Het is niet de bedoeling dat je letterlijk zinnen overneemt, maar je zult er ook geen geheel eigen draai aan kunnen geven door het woordenlimiet. Zorg er gewoon voor dat je samenvatting de gevraagde punten bevatten zonder het letterlijk over te nemen.