Is er een lerarenopleiding voor Horeca die vergoed wordt?

Wil graag na ruim 25 jaar in de keuken gewerkt te hebben, jongeren opleiden en motiveren voor het mooie horecavak.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
MarBet
6 jaar geleden
In het mbo kun je ook aan de slag als instructeur. Je hoeft dan je bevoegdheid nog niet te hebben en bepaalde werkzaamheden mag je dan nog niet uitvoeren. Met een beetje geluk kun je dan vervolgens op kosten van de onderwijsinstelling je lesbevoegdheid halen.

Antwoorden (2)

De lerarenopleiding is een HBO-studie welke normaal gesproken niet vergoed wordt. Net als elke student zou je een studiebeurs kunnen aanvragen, maar natuurlijk niet zeker dat je die met jouw jaren werken nog krijgt.
Een goed overzicht van de opleiding inclusief studiekosten (collegegeld e.d.0 vind je bij de Hogeschool van Amsterdam op:
http://www.hva.nl/opleiding/leraar-horeca-en-voeding/praktische-zaken/toelatingseisen/toelatingseisen.html?origin=9NDwN6S1Rii7vO5kIytlow
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je les wil geven op het voortgezet onderwijs, dan is er in een aantal gevallen de mogelijkheid om een gesubsidieerd zij-instromers traject te volgen. Je moet dan al in dienst zijn bij een school en tijdens je studie ook al lesgeven. Dit kan alleen met voldoende werk- en levenservaring èn voldoende aanleg voor didactische vaardigheden. De subsidie wordt aangevraagd door en verstrekt aan de werkgever, dus niet aan jou uitgekeerd. De werkgever is in zo'n traject verantwoordelijk voor de studiekosten en voor de praktijkbegeleiding tijdens het werk. Dit is een ideale regeling, mits het je lukt om een dergelijke leer-werkplek te vinden.

Wil je niet werken en leren tegelijk of kun je geen leer-werkplek vinden, dan kun je natuurlijk ook een 'gewone' deeltijd of voltijd lerarenopleiding gaan volgen. Voor elke lerarenopleiding aan een erkend opleidingsinstituut kun je een studiekrediet krijgen van de regeling 'Een leven lang leren', zolang je nog geen 55 jaar bent. Dit is een lening, die je dus na je studie moet terugbetalen. De rente op de lening is laag en de hoogte van de aflossing wordt elk jaar bepaald op basis van je inkomen.