Wat is het percentage van de hele wereldbevolking die kan lezen?

unesco doet onderzoek in het kader van de mensenrechten over wat het educatie niveau is van de wereldbevolking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Analfabeten zijn volgens UNESCO (de VN-organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur) “alle personen van 15 jaar en ouder die niet in staat zijn een korte, eenvoudige tekst over het dagelijks leven met begrip te lezen en te schrijven". De miljoenen kinderen die niet naar school gaan en dus niet kunnen lezen of schrijven, worden vanaf hun 15de analfabeet genoemd. Uiteraard zijn analfabeten niet alleen in ontwikkelingslanden te vinden, maar ook in het rijke Noorden. Naar schatting kan 20 % van de westerse bevolking niet of niet voldoende lezen of schrijven om zich volledig te kunnen redden in de geletterde maatschappij! Analfabetisme in westerse landen blijft echter vaak een taboe.

Hoeveel dat er zijn is niet precies te zeggen.
De ene bron, VN-Arena, spreekt van 1 miljard, dat is op de wereldbevolking van 7 miljard dus 1 op 7 =14,2%

Volgend de cijfers van "mens en analfabetisme zijn er 880 miljoen analfabetisten van 15 jaar en ouder op de wereld.
Dat is 12,5 % van de wereldbevolking.

Per jaar komen er naar schatting tussen de 30 en 50 miljoen analfabeten bij. Van alle analfabeten woont 98% in de Derde Wereld. Tweederde van alle analfabeten is vrouw.

http://www.vormen.org/Rechtvaardig/Onderwijs.html

http://www.cmo.nl/vnarena-vo/economie/basisopdrachten/stop-de-drop-out/bron-analfabetisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zeer geargumenteerd en juist antwoord, de informatiebronnen zijn ook vermeld. Bedankt.

Andere antwoorden (2)

60% van de wereld bevoling kan lezen 40% zijn helaas analfabeet waarvan 31% zich in 3de wereld landen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is de bron daarvan"?
Ongeveer 16% van de wereldbevolking van 15 jaar en ouder kan niet lezen en schrijven.

Meer dan 2/3 van de 793 miljoen analfabete volwassenen leven in de volgende 8 landen (Bangladesh, China, Egypte, Ethiopië, India, Indonesië, Nigeria, en Pakistan).

Tevens zijn van alle analfabete volwassenen 2/3 vrouw.