Ik ben ontslagen, wat nu?

Vandaag ben ik ontslagen, ik heb een arbeidscontract van 6 maanden en ben in de 5e maand ontslagen (vrijgesteld van werk)

Ik ben woonachtig in Nederland sinds 2008 en dit is mijn eerste baan in Nederland. Ik heb de duitse nationaliteit. Op de contractbeëindiging staat dat mijn competenties niet overeenkomen met de verwachtingen.

Ik wil graag blijven werken, maar hoe zit het precies met een werkeloosheidsuitkering.
Aan welke eisen moet men voldoen en hoe kan ik hier aanspraak op maken.
Natuurlijk heb ik al even op internet gekeken maar gezien mijn situatie, de duur van mijn arbeidsverleden in Nederland en mijn nationaliteit vraag ik me af hoe dit precies werkt.

Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Groet, A

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Autsch.. das k*t... sterkte ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dass pech baan weg....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk er om dat je wel die 6 maanden betaald moet krijgen. Contract is contract.

Antwoorden (5)

Je moet een jaar in nl gewerkt hebben voor je recht hebt op ww.
Er zit niets anders op dan een andere baan zoeken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zei minister Kamp gister op journaal. Hij wil dat verhogen naar 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en terecht !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vind ik eigenlijk ook wel...
Ga morgen naar de sociale dienst, en laat je daar uitleggen wat de mogelijkheden zijn. Sommige dingen zijn zo specifiek dat er hier niets zinnigs over te zeggen valt. Om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering moet je in ieder geval ingeschreven staan als werkzoekende bij het UWV.
En bijstandsuitkering hangt ook weer af van het wel of niet hebben van een partner. Te veel dus voor ons om een goed antwoord te kunnen geven
anneliez
12 jaar geleden
Aangezien je woonachtig bent in Nederland, zou ik in ieder geval eerst langs een UWV-kantoor langsgaan bij jou in de buurt (zie de link). Zij kunnen de vragen die je hebt het beste beantwoorden. Wel weet ik dat ongeacht je nationaliteit, het woonland bepalend is voor waar je je uitbetaling van een mogelijke werkloosheidsuitkering krijgt (en dat zou in jouw geval Nederland kunnen zijn). Echt balen man, ik wens je veel sterkte hiermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eis voor het ontvangen van een WW (werkloosheidswet) uitkering is dat je de in de 36 weken voordat je werkloos wordt je er 25 gewerkt hebt. Let op: jij bent pas over een maand werkloos. Je bent nu vrijgesteld van werk maar zij zullen jou nog wel tot het eind uitbetalen. Tenminste, als ze alles volgens de regels doen. Ze kunnen je niet ontslaan vanwege je competenties. Het lijkt erop dat ze gewoon je contract niet verlengen.

Als dat allemaal volgens de regels gedaan is heb jij 26 weken gewerkt en heb je recht op een WW uitkering. Jij krijgt twee maanden 75% van je laatstverdiende loon en één maand 70%. Dan houdt het op. (De exacte berekening is wat ingewikkeld, dus neem het even als richtpercentages).

Je kan nu al een afspraak met de uitvoerende instantie, het UWV, maken. Zij kunnen met jou de gegevens doornemen en alles controleren.

Let erop dat zodra je weer gaat werken dat je dit meteen moet melden, want het heeft invloed op de hoogte van je uitkering. Overigens: als je eerst fulltime werkte en dan een parttime baan vindt dan ben je niet gelijk je hele uitkering kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Is het niet één maand ww per jaar waarin je 26 weken gewerkt hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt je krijgt inderdaad drie maanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe klopt je verhaal. Voor nederlanders helemaal maar buitenlanders moeten minstebs een jaar in nl gewerkt hebben voor ze recht hebben op een uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martine74, ik vind die stelling niet terug in de werkeloosheidswet. Er zit eventueel een ontsnappingsclausule in artikel 3 lid 5 onderdeel c, maar ik ben erg benieuwd of die algemene maatregel van bestuur er is en hoe die vormgegeven is.
Als eerste dien je na te gaan of er wel een ontslagvergunning is verleent, de motivatie die het bedrijf gebruikt is vaak niet toereikend om een ontslagvergunning te krijgen.

Is er geen ontslagvergunning gegeven (UWV moet u ook op de hoogte brengen van de vergunning) dient u zich maandagochtend alsnog op u werk aan te bieden voor werkzaamheden en duidelijk te kennen geven dat u niet eens bent met het ontslag (aangetekende brief).

Blijft uw baas het ontslag handhaven dient u zich direct daarna bij het UWV kantoor in uw regio te melden, neem de ontslagbrief van de werkgever mee.

Heeft het UWV een ontslagvergunning verleent zit er bij het schrijven van het UWV een bijlage waarin staat wat u moet doen om in aanmerking te komen voor een uitkering, één van die voorwaarde is dat u zich maandagochtend als eerste dient in te schrijven bij het UWV als werkzoekende, daarna kan u met de inschrijving van het UWV een uitkering aanvragen, daar uw werkverleden in Nederland nog te kort is (minimaal 26 weken werk) zal u vanuit het UWV geen uitkering krijgen, u dient zich dan te wenden aan de gemeente (sociale zaken) waar u woont en ingeschreven bent voor een uitkering.