Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je zonder diploma goed werk vinden?

Stel je hebt je diploma voor het middelbaar niet gehaald, maar je volgt wel 3 jaar lang een bepaalde opleiding. Is het dan mogelijk om goed werk te vinden omdat je 3 jaar lang een opleiding hebt gevolgd zonder dat je ooit je diploma hebt behaald? En met goed werk bedoel ik alles behalve vuilnisman, schoonmaker etc.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Amadea
5 jaar geleden
Aan wat voor opleiding word je dan toegelaten zonder diploma van een middelbare school?
LeonardN
5 jaar geleden
Veel opleidingen hebben een 21+ toelatingsexamen, die is ongeacht enige vooropleiding.
MarBet
5 jaar geleden
Dat wordt natuurlijk een stuk lastiger. Een diploma is een bewijs dat je bepaalde kennis en vaardigheden hebt. Zonder diploma moet je dat op een andere manier bewijzen. Dat je wel bent begonnen met de opleiding maar deze niet hebt afgerond kan ook een signaal geven dat je blijkbaar het vereiste niveau niet kunt halen en dus niet zo aantrekkelijk bent voor een werkgever. Maar tegelijk speelt niet alleen een diploma een rol, maar ook je persoonlijke eigenschappen en vaardigheden. Netwerken, proactief en ondernemend zijn kunnen je best een heel eind op weg helpen.
Andere opties: haal een diploma op een lager niveau, of probeer een werkleerplek te krijgen en haal je diploma via een bbl-opleiding.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als het gaat om werk in een winkel, magazijn, als koerier, op de kermis, als fotomodel, in een horecagelegenheid (ik noem maar wat willekeurige vakgebieden): daarvoor heb je in de regel geen diploma van een beroepsopleiding nodig.

Maar als ik werkgever zou zijn en de keus had tussen werknemers met een afgeronde opleiding en zonder dan koos ik de werknemer "met". Die heeft in ieder geval laten zien dat hij doorzettingsvermogen had om af te maken waar hij aan begonnen was. Dat is een goede karaktereigenschap.
(Lees meer...)
Computoon
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding