Mag een werkgever de minuren inhouden op het salaris?

Ik heb een 32 uren contract voor bepaalde tijd. Door omstandigheden en het veranderen van de situatie op de werkvloer, heeft mijn roosterplanner een aantal diensten van mij moeten schrappen. Nu loopt mijn contract af op 1november en heb ik inmiddels een 144 uren opgebouwd in de min. Nu wil mijn werkgever deze minuren inhouden op mijn salaris omdat ik deze uren immers al betaald heb gekregen. Nu heeft de werkgever al 20 uur ingehouden op mijn salaris, waardoor ik minder salaris krijg en dus financieel er op achteruit ga.

Mijn vraag: voor wie komen deze minuren op rekening? Mag de werkgever zomaar de minuren inhouden op mijn salaris? Moet ik een betalingsregeling treffen?

Wie o wie kan mij helpen met het arbeidsrecht? Heb er namelijk weinig kaas van gegeten en wil niet gelijk een juridische procedure starten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
HeerVoldemort
6 jaar geleden
144 minuren? Ik zit in de beveiliging en ik mag MAXIMAAL 80 minuren hebben. Alles daarbovenop is op kosten van de baas. Dat is bij mij vastgelegd in de CAO. Ik vraag me af of 144 wel mag... Als ik minuren moet inhalen kan dat maar op 1 manier. Boven contract werken. Stel ik heb 8 minuren. En een contract van 160 uur. En ik werk 170 uur.
Dan krijg ik aan het eind van de periode 162 uur betaald. MAAR stel ik heb die 8 uur nachtdienst gewerkt krijg ik WEL de toeslagen van die 8 uur betaald. Minuren kunnen niet verrekend worden met vakantie uren. En naar ik heb begrepen (maar ik weet dit niet zeker) bij beëindigen contract door de werkgever is het pech voor hun. Dan mogen ze deze uren niet inhouden van het loon. Wel verrekenen met eventuele overuren die je gedraaid hebt. Als er dan nog minuren overblijven is dat voor hun kosten.

Antwoorden (1)

Je kunt altijd even het juridisch loket bellen voor advies. Kost niets.

Als je een contracten hebt voor 32 uur in de week, maar minder werkt, neem je doorgaans ‘automatisch’ verlofjaren op. Je verdient dan niet minder, maar je houdt minder vrije dagen over. Totdat die op zijn natuurlijk, dan ga je langzaam in de min.

Echter, als je werkgever je minder uren inroosterd, zoals jij schetst, zou hij je heel formeel voor deze uren moeten ontslaan, met alle rompslomp van dien.
Staat er iets op papier over minder werken?