Hoe wordt je geestelijk verzorger?

Ik bedoel eigenlijk op het gebied van levensbeschouwelijk werk, religies, spiritualiteit, zonder een al te theologische en-of Christelijke grondslag.
Ik zou dit werk op den duur graag willen doen maar weet niet welke weg te bewandelen op het gebied van (deeltijd!)studie, stages...er zijn ook nauwelijks vacatures of iets dergelijks van...
(de basis van levenservaring en spirituele inzichten zijn aanwezig.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Bij een geestelijk verzorger zonder echt een theologische of christelijke/religieuze grondslag, denk ik meteen aan een humanistisch raadsman/raadvrouwe. Ik weet niet of dat aansluit bij de richting waarin je denkt, en ook niet wat voor opleiding daarvoor nodig is.

Het schijnt ook dat Hogeschool Windesheim van hun eigen (deeltijd/afstandsonderwijs)variant Godsdienst en Pastoraal Werk met enige trots roept dat "zelfs een niet-gelovige" bij hen die opleiding zou kunnen volgen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt een betaald geestelijke verzorger, dan zal je je toch in een bepaalde stroming moeten verdiepen.
Er zijn bv. bij tehuizen protestante geestelijk verzorgers en ook RK en Humanistische, soms ook Boeddhistische.

Je moet een opleiding volgen, bv. theologie studeren of je verdiepen via het Humanistisch verbond in het Humanisme.

Als je je eigen Boodschap wilt verkondigen, dat kan gerust, als vrijwilliger.

Je kan ook terminale thuiszorg doen, dan hoef je niet speciaal ergens bij te horen. Meestal is dat ook vrijwilligerswerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel studies en cursussen. Misschien moet je daar eens naar gaan kijken en informatie opvragen bij de aanbieders?