Mag een docent op een leerling schelden en tegen hem/haar zeggen dat hij/zij geestelijk niet in orde is?

Mijn biologie leeraar scheld vaak op leerlingen, Bijvoorbeeld:
[naam] Oprotten! Ik wil je niet meer zien! Of: [naam] Stop godverdomme met dat achterlijke geklets! Enzovoort. Met een meisje heeft hij vaak ruzie, ze moet vaak van hem nakomen terwijl zij niks heeft gedaan. Ook zegt hij tegen haar dat zij geestelijk niet in orde is. Dat ging zo ver dat ze nu moet kijken op een school voor verstandelijk gehandicapten!

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze docent gaat veel te ver. Ga met je verhaal naar de directeur. Opnemen zou ik niet doen, want dan kun jíj er problemen mee krijgen. Gewoon eerlijk vertellen. Je klasgenootjes weten dit ook, dus genoeg getuigen! Deze docent is waarschijnlijk (op het randje van) overspannenheid. Dit lijken allemaal reacties vanuit machteloosheid.

Dit is niet normaal nee en gaat te ver. Waarschijnlijk kan deze docent zn baan niet (meer) aan. Het lijkt erop dat hij een beetje overspannen is. Nu hebben docenten het tegenwoordig ook wel wat zwaar denk ik hoor, met behoorlijk mondige leerlingen. Maar...hij mag zulke uitspraken niet doen. Ga naar het schoolhoofd en praat erover ! Succes hoor.

Dit kan een leerkracht absoluut niet maken. Ook verbale agressie is een vorm van agressie. Bij wet verboden is het niet, maar een béétje school heeft hier regels tegen. Als het echt zo erg is als je hier beschrijft moet je contact opnemen met de schoolleiding. Als het gewoon een ouwe chagrijn is moet je het natuurlijk niet erger maken dan het is.

nee, dat mag hij niet, ook voor docenten gelden er regels, een docent hoort een leerling met respect te behandelen, meld dit dus aan de schoolleiding

Bronnen:
www.ppsi.nl

Oprotten is geen scheldwoord en vloeken ook niet. Mensen verwarren vaak scheldwoorden met grof taal gebruik. Of iemand geestelijk niet in orde is blijft iets wat ALTIJD ter discussie staat, geen mens is bij machte hier een goed oordeel over te geven (zelfs psychiaters of rechters), dus dit soort beoordelingen zijn ook niet aan aan biologieleraren besteedt. Je zou je kunnen afvragen in hoeverre men in orde is als men in een onnatuurlijk systeem (want de maatschappij is een door mensen bedacht systeem) een uitvoerende taak beoefend zoals leraar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100