kan je ook een baan hebben zonder opleiding?

Ik wil graag pedagogisch medewerker worden ( met opleiding), maar als ik later bijv. op mijn 40ste ontslagen word of ontslag neem, wil ik graag een ander baan nemen zoals danseres of actrice.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Amadea
6 jaar geleden
Reken er maar niet op dat je na je 40ste nog betaald danseres kunt worden. Schoonmaakwerk zal het eerder moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Natuurlijk. Je kan ze zelfs huren. Tennis baan bowlingbaan golf baan.
Nee eigenlijk niet. Wel kan je een top baan hebben zonder diploma 's maar zonder vaardigheden ( skills) nee . Indien jij een een top kok , of musicus ( in een band ) schrijver of top kapper bent dan vraagt niemand naar je diploma 's maar naar je vaardigheden in je professie . Dus kan je zonder opleiding NEE ! Alles moet je leren enkelen worden geboren met gaven die direct waardevol zijn maar dan moeten ze nog worden ontwikkeld En het is is vaak 99% transpiratie en 1 % inspiratie Dus passie en doorzetten dat is de opleiding van het leven. Daar krijg je geen diploma voor.

Antwoorden (1)

Ja, je kan een baan hebben zonder opleiding. Er zijn talloze succesvolle mensen die geen of weinig opleiding hebben gehad voor het beroep dat ze uitoefenen. Je leert het dan door het te doen of omdat je een groot talent hebt voor dat beroep. Leer je jezelf een beroep dan word je een autodidact genoemd. Dat je jezelf iets hebt aangeleerd of kan aanleren vinden veel mensen heel bijzonder. Zo kan je dus zelfs een streepje voor hebben op andere mensen.

Voor verschillende bekende acteurs geldt overigens dat ze op de toneelschool zijn afgewezen! Dat geeft een extra bewijs dat je niet per se een opleiding nodig hebt voor een goede baan.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oké, dus als ik het goed begrijp kan ik bijvoorbeeld, als ik heel goed ben dansen, dat ik dan geen opleiding hoef te volgen? Ik ben namelijk maar voor 1 dag naar dansles gegaan, maar vond het niks, maar ik wil toch graag ook danseres worden. Kan dat ook?
Antoni
6 jaar geleden
Het is maar de vraag of je werkelijk goed bent in dansen als jij dat (alleen) vindt. Kijk maar eens naar de kandidaten bij talentenshows. Velen van hen zijn ervan overtuigd goed te zijn, maar zijn dat vaak niet. Het is dus aan te raden advies te vragen van professionals of mensen met ervaring. Danslessen kunnen daarbij helpen. Misschien is een tweede, andere ervaring met danslessen wel positief. Bij een opleiding leer je vaak de basisprincipes die heel handig (kunnen) zijn! Als je werkelijk talent hebt, kan je eens beginnen met kleine optredens bijvoorbeeld op een familiefeest, of een feest van een vereniging waar je lid van bent. Krijg je daar positieve reacties op, dan kan je hierin verder gaan. Het kan wel zonder een opleiding maar het lijkt mij niet makkelijk(er).