Mijn (nog lopende) werkcontract wordt aangepast, mag dat?

Momenteel werk ik als uitzendkracht bij een bedrijf. Daar heb ik een fase A contract, wat één jaar geldig is. Per brief ben ik geïnformeerd dat: "vanwege een wijziging in het interne beleid van je werkgever is een contract wijziging noodzakelijk gebleken. ... In het vernieuwde contract is de contractvorm gewijzigd naar een weekcontract."

Mijn vraag: - Mag dit zomaar? (contract vorm aanpassen)
- Kan ik hier iets tegen doen? (bv. het vernieuwde contract niet tekenen, en als het ware mijn oude contract behouden)

En verder advies is zeker welkom! Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Normaal gesproken zijn contracten in fase A overeenkomsten waarop het uitzendbeding van toepassing is. Kijk dit na in je overeenkomst. Is dit zo, dan kun je tussentijds "meteen" opstappen. De uitzendopdracht kan ook worden beeindigd door het bureau (met enkele dagen opzegtermijn, aantal is afhankelijk van aantal al gewerkte weken). Ook bij ziekte zal de overeenkomst (meestal) worden beeindigd omdat de opdrachtgever niet betaalt voor een niet-aanwezige uitzendkracht. Kortom, als het uitzendbeding van toepassing is, is het "vrijheid-blijheid" voor beide partijen, flexibeler kan niet. Men kan wel de intentie uitspreken dat men werk heeft voor een jaar maar als het uitzendbeding van toepassing is, heb je daar eigenlijk niet veel aan. Als het uitzendbeding (uitzonderlijk in fase A) niet van toepassing is, DAN zou je een "gegarandeerde" periode van een jaar werk hebben. Maar meestal wordt ook bij dit soort arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd afgesproken dat ze (met een opzegtermijn van een maand) kunnen worden opgezegd. Het uitzendbureau moet dan wel een ontslagvergunning aanvragen en krijgen van het UWV. Of de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter laten ontbinden. Ik vermoed dat je een fase A met uitzendbeding hebt. Dat is vrij gebruikelijk; de versie met de minste zekerheid.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100