Hebben mensen met WEL een goede baan maar weinig opleiding een achterstand door/bij Linkedin?

Ze zijn er nog steeds, mensen met bijv alleen mavo die een hoge functie , op minimaal universitair niveau, bekleden binnen een bedrijf.

Die zijn gewoon opgeklommen in de loop van de jaren en blijken gewoon wel de potentie te hebben ondanks de afwezigheid van het officiele papiertje.

Het is echter tegenwoordig heel gebruikelijk om met je hele hebben en houden op Linkedin te staan.

Staat dat dan niet een beetje kaal, als je naast je collega's staat die allemaal prominente lijsten met de ene postdoc na de andere in hun overzichten hebben en bij jou staat: mavo.

Hoe lossen deze mensen dit op en geeft het ze toch een soort achterstand tov van collega's die wel een hele serie papiertjes hebben binnengesleept?

Ik vraag me dit af omdat je vroeger alleen tijdens een sollicitatie met een CV kwam, en nu kun je van veel mensen gewoon ALLES opzoeken met betrekkelijk weinig moeite

12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nee ze hebben geen achterstand. Het is maar net hoe je naar zo iemand kijkt. Als je het positief benadert kun je ook zeggen: knap dat hij zich met alleen mavo heeft opgewerkt, dan zal hij vast wel veel kwaliteiten hebben!

Andersom zie je tegenwoordig ook dat opleidingen en ervaringen een verwachtingspatroon scheppen. Bijvoorbeeld iemand die bewust kiest voor een gezin na de opleiding of eerste banen en daarom minder carrière heeft gemaakt. Dan staan er 2 dikke universitaire opleidingen op het cv en ondertussen zit deze persoon nog in een uitvoerende functie.

(Voor)oordelen zijn er toch. Een werkgever of recruiter die oprecht geïnteresseerd is in een kandidaat zal toch op zoek gaan naar het verhaal achter het cv (of het linkedin-profiel).

Ik vind een opleiding eigenlijk maar een vertrekpunt. Wat je ermee doet en waarom is van meer belang, want dat bepaalt hoe je beoordeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn vroegere werkgever (zelf drs.) zei altijd: "Ik wil geen mensen met academische titels. Die kunnen eindeloos vergaderen en filosoferen, maar er komt nooit wat van de grond. Ik heb liever mensen met daadkracht die van aanpakken weten".
In de kern heeft hij wel een beetje gelijk: mensen "die met hun poten in de klei hebben gestaan" hebben vaak meer feeling met de praktijk dan academici. Er zijn meer werkgevers die er zo over denken:
http://www.indeed.nl/Je-Voeten-De-Klei-vacatures
Juist mensen die zonder goede opleiding de top bereiken, moeten toch wel over heel wat kwaliteiten beschikken. En vaak durven ze daar best voor uit te komen; sterker nog, ze zijn er trots op: http://www.most.nl/
Pieter2011