Een autist met een baan.

Ik zou later graag een eigen bedrijfje willen ( het liefst in de IT of economie ). Ik ben zelf een autist en ik vroeg me af of dat de kans kleiner/ of zelfs veel kleiner maakt om een eigen eigen bedrijf te starten.

Mijn mening is dat deze handicap te erg word onderschat door sommige mensen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoe jouw autisme je belemmert in je dagelijks leven. Als je communicatief niet sterk bent dan is het wellicht lastig om nieuwe klanten te vinden. Aan de andere kant als je jezelf inschrijft bij bedrijven die dat voor je doen (tegen een vergoeding) dan kan het wel. Zeker als je door je autisme ontzettend goed bent in sommige aspecten van de ICT bijvoorbeeld programmeren of technische ontwerpen uitdenken. Dus bedenk goed wat je sterke en zwakke punten zijn. Probeer te bepalen van je zwakke punten of ze je belemmeren of dat er een oplossing voor te vinden is en als het antwoord ja is... ga ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je een eigen bedrijf wilt starten, dan zal je te maken hebben met de buitenwereld waar je de opdrachten vandaan moet halen, en waar je mee moet communiceren.

Als autist is dat meestal niet je sterkste punt, vandaar dat ik niet zou adviseren om een eigen bedrijf te starten als autist.
itsme
13 jaar geleden
Waar een wil is, is een weg. Wat jouw mogelijkheden zijn kan ik natuurlijk niet inschatten, maar mogelijkheden zijn er altijd. Ik zou er voor gaan als ik jou was. Succes.

En over dat onderschatten, dat komt omdat mensen er niet genoeg vanaf weten, dit is niet zozeer onwil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat er zo te zien niet erg positief tegenover. Ik ben bijna mijn hele leven al flink doof, maar dat heeft me er niet van weerhouden een baan te vinden met veel contacten met anderen. Mentaliteitsverandering zet al veel zoden aan de dijk. Je kunt het vast wel, mits je de kennis bezit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je als autist minstens evenveel succes hebben als niet-autisten.
In plaats van je te focussen op de eventuele nadelen van jouw autisme, kan je ook kijken naar de voordelen.

Net zoals bij iedereen is er een kans dat jouw bedrijf succesvol of niet succesvol wordt.
Laat je vooral niet ontmoedigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je best eerst gewoon als werknemer wat ervaring opdoen en dan beslissen. Dat je IT zou kiezen heeft voordelen: het blijkt dat autisten bijvoorbeeld zeer goed zijn in databasebeheer en in testen. Het Belgische bedrijfje "Passwerk" heeft er zich in gespecialiseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je adviseren naar een beroepskeuzebureau te gaan voor advies.

Zelf zou ik voor jou een baan adviseren met een zo sterk mogelijk afgebakende taakomschrijving die totaal op je interessegebied ligt.

Een eigen bedrijf zou kunnen, als iemand anders de communicatiekant, vooral in het begin voor je verzorgt. Kan je zelf de boekhouding en de it-kant doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij geen moeite hebt met relatie-onderhoud, durft te bellen met onbekenden, mensen aanspreken op verantwoordelijkheden, financiel onzekerheid en onregelmatige dagen dan moet je het zeker proberen. Of met een zakenpartner. Doe het om er blij van te worden, niet om jezelf te bewijzen.