Hoe kan ik richting psycholoog via mbo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
jc54
6 jaar geleden
Richting psycholoog gaat gemakkelijker via de huisarts.
MarBet
6 jaar geleden
Dan kan je het beste starten met een opleiding in de richting van welzijn. Bijvoorbeeld saw. Daarna doorstromen naar hbo sph, of toegepaste psychologie, en dan eventueel nog universitair psychologie.

Antwoorden (2)

Voor de Hogeschool Amsterdam geldt het volgende:
Toelatingseisen
Je wordt tot deze opleiding toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Voor deze opleiding gelden aanvullende eisen. Als je een havo- of vwo-diploma hebt, gelden vooropleidingseisen op basis van je profiel of vakkenpakket.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankuwel.
Dat hangt ervanaf welke functie 'psycholoog'je op het oog hebt.

Als het gaat om de universitair opgeleide psycholoog (de 'psycholoog NIP') dan heb je als vooropleiding nodig:

•vwo-diploma (elk profiel)
"•propedeuse, Associate Degree of einddiploma van een hogeschool die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt. Bij een hbo-propedeuse of een Associate Degree geldt de extra eis dat je minimaal een havodiploma hebt met wiskunde A (of B), met als eindcijfer een 6 of hoger;
•propedeuse of einddiploma van een universiteit die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt;
•bepaalde buitenlandse diploma’s (waaronder ook Arubaanse en Surinaamse). Wil je meer weten over toelating op grond van je buitenlandse diploma? Bekijk dan de Engelstalige informatie over toelating."
(Aldus https://www.uu.nl/bachelors/psychologie/toelating/nl)

Je zult dan, na het behalen van je mbo-diploma, eerst nog naar het hbo moeten.

"De titel ‘psycholoog’ is niet wettelijk beschermd. Dit betekent dat iedereen zich psycholoog kan noemen, ongeacht opleiding of werkervaring. Door het dienstmerk PSYCHOLOOG NIP te gebruiken, kunt u laten zien dat u lid bent van onze vereniging en beschikt over een universitair masterdiploma in de psychologie en ervaring heeft als psycholoog. Kortom: een kenmerk voor kwaliteit.", aldus de informatie op https://www.psynip.nl/registraties/psycholoog-nip/
Computoon