In mijn contract staat de CAO is van toepassing maar mijn baas zegt dat hij niet aangesloten is bij een beroepsvereniging dus dat het niet geld.

Is de CAO nou wel of niet van toepassing op mij en kan ik daar rechten aan ontlenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook als jouw werkgever niet is aangesloten/lid bij een werkgeversbond, zal hij toch de geldende CAO voor die branche moeten volgen. De minister heeft een CAO z.g. 'Algemeen verbindend' verklaard zodat elke werkgever daaraan gebonden is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als een CAO algemeen verbindend is is die altijd van toepassing op iedereen die onder die CAO zou vallen.
Is de CAO niet algemeen verbindend verklaard dan geldt de COA alleen als in het contract staat dat de COA van toepassing is. In dit geval staat dat in je contract, dus is de CAO gewoon van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of de cao voor jou branche algemeen verbindend is verklaard. Oa de horeca heeft een algemeen verbindend verklaarde cao en moet iedereen zich in die sector dus aan de cao houden. In de branche waarin ik werk is de cao niet algemeen verbindend verklaard en mijn werkgever niet aangesloten bij een werkgevers vereniging en dus geen cao. Wel moet hij zich houden aan de wettelijk verplichte regels zoals minimumloon, aantal vakantiedagen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in jou contract staat dat de CAO van toepassing is op jou werk dan is dat bindend. Dan kan er in geval van een conflict met je baas gekeken worden naar wat er in je contract staat. Het is ook handig om je aan te sluiten bij een vakbond en een rechtsbijstandverzekering te hebben voor tijden dat het moeilijk wordt en je juridische hulp nodig zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als in je contract staat (dat jij als werknemer met je werkgever bent overeen gekomen) dat de CAO van toepassing is dan is die van toepassing. Afspraak is afspraak.
Als in het contract voorts als voorwaarde staat dat de CAO niet van toepassing is als je werkgever geen lid is van de werkgeversorganisatie dan is de CAO niet van toepassing, behalve als die CAO door de minister algemeen verbindend verklaard is. M.i. zijn de meeste CAO's algemeen verbindend verklaard d.w.z. geldend voor de gehele groep van werkgevers en werknemers in die branche.
Bij een werknemersorganisatie kun je informeren of de CAO algemeen verbindend verklaard is.
Dan weet je alles.
Laat je werknemersorganisatie waarvan je lid ben zo nodig een briefje sturen naar je werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt in dit geval niet uit of de CAO wel of niet algemeen bindend is verklaard. In je contract staat dat de CAO van toepassing is. Jij hebt dat contract getekend. Je baas heeft dat contract getekend. Dus dat de CAO erop van toepassing is, is integraal deel van de overeenkomst die jullie hebben afgesloten.

Conclusie: ja, de CAO is op jou van toepassing en daar kun je rechten aan ontlenen. Daar heeft je werkgever namelijk voor getekend. Als hij zich daar niet aan houdt, pleegt hij contractbreuk.