Moet je op de HAVO stage lopen?

Ik stroom aankomend schooljaar van VMBO-T in naar HAVO 4, en ik vroeg me af of je op de HAVO ook stage moet lopen, aangezien ik dit wel heb moeten doen in VMBO-T 3.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (2)

Op sommige scholen moet je een zogenoemde snuffelstage lopen.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Stage vind je daarover:

"Een snuffelstage houdt in dat je ergens stage loopt, maar dat de stage niet direct gericht is op het verkrijgen van beroepsbekwaamheden. Een snuffelstage is eerder gericht op het kennismaken met bepaalde beroepsbezigheden zodat bijvoorbeeld op een verantwoorde manier een (nadere) keuze kan worden gemaakt."

en

"Voor de stagiair is een snuffelstage vaak ook een eerste kennismaking met een 'lange' werkweek met afwijkende tijden, wat in vergelijking met de schooltijden als zwaar wordt ervaren. Ook de omgang met collega's is nieuw."

De lengte van een snuffelstage varieert van een dagdeel tot een week. Het kan voorkomen dat de leerling zelf de snuffelstageplaats moet zoeken.

In 2014-2015 was de maatschappelijke stage verplicht, waarbij men vrijwilligerswerk moest doen. Die is in het schooljaar 2015-2016 weer afgeschaft.

Ik raad je aan bij je (nieuwe) school te informeren naar hoe men het daar precies heeft geregeld met (snuffel)stages en wat er precies van jou de komende tijd wordt verwacht.

Zie ook https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/onderwijs/vraag/553749/stage-lopen-havo.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie: vanaf september 2011 was de maatschappelijke stage verplicht. Op 1 januari 2015 werden maatschappelijke stages weer afgeschaft.
Antoni
6 jaar geleden
E is geen wettelijke plicht dat een stage gedaan moet worden, die is er overigens ook op de het VMBO niet. De school kan zelf één of andere stage opnemen in het onderwijsprogramma. Je moet dus de school waar je je wil inschrijven vragen of een stage onderdeel van het onderwijsprogramma is; overigens, als school zegt dat een stage onderdeel van hun onderwijsprogramma is, dan ben je verplicht om die stage te doen.