Ik ben ziek en wil naar het buitenland voor een second opinion. Is mijn werkgever verplicht om hiermee akkoord te gaan? En behoud ik dan mijn salaris?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Binnen het land lijkt me wel. Maar daar je het over het buitenland hebt, lijkt me dat je eerst een nette doorverwijzing moet krijgen van je huisarts.

Want de verzekeringsregels en zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je werkgever alleen akkoord moet gaan als je een heel duidelijke reden hebt waarom je nu juist naar het buitenland moet voor die second opinion. Heb je zoiets zeldzaams dat er in Nederland maar één dokter voor te vinden is? Ik denk niet dat je dit hard kunt maken, en ik denk dus ook dat je niet veel rechten hebt. Voor een normale SO zou je natuurlijk wel onder werktijd naar de dokter kunnen.
Als je dit per se wilt, zul je een goed gesprek met je werkgever moeten hebben en een en ander goed uitleggen. Uiteindelijk is het ook zijn belang dat je goed gezond bent (weer wordt), dus wie weet wil hij meewerken.
Check goed je verzekering voor je dit soort dingen gaat ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij bent verplicht om mee te werken aan een spoedig herstel, als dat in Nederland niet kan en in het buitenland wel, is er geen reden voor je werkgever je tegen te houden, kom dus met goede argumenten en indien aanwezig bewijzen en overleg deze met, of aan je werkgever, dan sta je een stuk sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heeft de werkgever dan ook het recht te weigeren? Bijvoorbeeld als hij erop staat dat ik in Nederland wordt geholpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij mag er op tegen zijn maar als er in Nederland geen betere arts is, zou dat niet slim van hem zijn, jij valt dan langer uit dan nodig en dat brengt extra kosten mee, dus kom met een hele goede motivatie, bespreek het ook met de bedrijfsarts.