Mag mijn school mij dwingen om naar school te komen in de vakantie?

Ik zit in 3 gymnasium en heb dit jaar veel school gemist door ziekte en daar bovenop nog een blindedarm ontsteking, en mijn school dwingt mij de eerste 2 weken van de zomervakantie naar school te komen om een taak de doen. Ik vroeg me af of dit uberhaupt legaal is en of iemand hier meer van weet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je wel al zeker van overgaan? Is het zogezegd enkel om de uren in te halen? Of moet je ook toetsen inhalen? Ik zou het even voorleggen aan je ouders/voogd, wellicht dat zij het niet eens zijn met de maatregel. Wat is de consequentie die je school stelt aan het niet komen? En wellicht ook interessant, wat zeggen de schoolreglementen? Het lijkt me niet afdwingbaar dat jij een deel van je zomervakantie op moet geven. (Stel dat je met ouders gepland had gelijk die week op vakantie te gaan).
Ritsuka
6 jaar geleden
Wat voor taak moet je doen? Lesstof inhalen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou die kans gewoon pakken als ik jou was. Extra inhalen is toch goed? Natuurlijk kost het je 2 weken van je vakantie, vast niet leuk maar de consequenties die kunnen zijn als je het niet doet. Wat is nou 2 weken op een mensen leven? Wees glij met die kans.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
glij = blij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als dit in het schoolreglement staat, kan de school dit wel van je eisen ja.

Antwoorden (1)

De school kan je niet dwingen om te komen, maar dat kunnen ze door het jaar heen ook niet. Wel kan de school er consequenties aan verbinden als je er niet bent. De consequentie van het verzuim is hier dat je de gemiste tijd in moet halen. De consequentie als je dat niet doet kan bijvoorbeeld zijn dat je volgend jaar niet naar het volgende leerjaar kan gaan en dus blijft zitten of van school wordt gestuurd.

Bekijk het ook eens van een andere kant: je hebt veel school gemist en school geeft je een kans om dat te compenseren. Er is een gezamenlijk belang: voldoende lesuren volgen zodat je het niveau kunt halen, kunt doorstromen zonder te doubleren en uiteindelijk je eindexamen haalt. Mijn advies is om in gesprek te gaan met school over de mogelijkheden om dit te bereiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
MissBiggie
6 jaar geleden
Er bestaat zoiets als een leerplichtwet. Door het jaar heen ben je dus verplicht om naar school te gaan. Mits je uiteraard niet ziek bent ...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MissBiggie Je haalt een aantal dingen door elkaar. Niet alleen plicht, consequenties en dwang maar ook de betrokken partijen: ouders, kind, school en gemeente. De ziekte was zo te lezen geoorloofd verzuim waarop de leerplichtwet niet van toepassing was. De leerplichtwet geldt niet voor iedereen en kent uitzonderingen en vrijstellingen; daar naast is deze niet van toepassing bij ziekte. Maar zelfs als deze geldt voor vraagsteller, dan kan de school de leerling niet dwingen. Niet voldoen aan de leerplicht heeft consequenties (boetes voor de ouders en geen dwang), maar daar staat de school buiten; daar gaat de leerplichtambtenaar van de gemeente over. Het compenseren in de vakantie staat ook los van de leerplicht, dus is weer een regeling van school.
MissBiggie
6 jaar geleden
@NickBoven Dat schrijf ik toch - mits je niet ziek bent - ☺