Mag mijn school mij dwingen om naar school te komen in de vakantie?

Ik zit in 3 gymnasium en heb dit jaar veel school gemist door ziekte en daar bovenop nog een blindedarm ontsteking, en mijn school dwingt mij de eerste 2 weken van de zomervakantie naar school te komen om een taak de doen. Ik vroeg me af of dit uberhaupt legaal is en of iemand hier meer van weet

Weet jij het antwoord?

/2500

De school kan je niet dwingen om te komen, maar dat kunnen ze door het jaar heen ook niet. Wel kan de school er consequenties aan verbinden als je er niet bent. De consequentie van het verzuim is hier dat je de gemiste tijd in moet halen. De consequentie als je dat niet doet kan bijvoorbeeld zijn dat je volgend jaar niet naar het volgende leerjaar kan gaan en dus blijft zitten of van school wordt gestuurd. Bekijk het ook eens van een andere kant: je hebt veel school gemist en school geeft je een kans om dat te compenseren. Er is een gezamenlijk belang: voldoende lesuren volgen zodat je het niveau kunt halen, kunt doorstromen zonder te doubleren en uiteindelijk je eindexamen haalt. Mijn advies is om in gesprek te gaan met school over de mogelijkheden om dit te bereiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100