Waar kunnen mijn kinderen van 3 en 5 jaar Spaans of Frans leren?

Ik weet dat Arabiesche kinderen Arabisch kunnen leren in de moskee en Turken kunnen Turks ook in de moskee. De joden kunnen ook joods leren. Ik ben frans en mijn man is Spaans. Ik zou graag mijn kinderen of Frans of Spaans willen laten leren. Weet iemand waar? Mag ook in een kerk ofzo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Handig is als je erbij zet waar je ongeveer woont of in welke stad/plaats je zoekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is wel dat als jij thuis Frans praat met je kinderen en je man Spaans ze al snel over het niveau zijn van de kinderen hier: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120703_00209549 dus praten ze thuis die taal of helemaal niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, we spreken ze alledrie dus ook Nederlands erbij omdat we niet willen dat ze een taalachterstand krijgen. Dus beetje Frans, Spaans en veel Nederlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat doe je niet goed Safaria. Dat Nederlands gaan ze feilloos leren op school. Het is veel beter voor ze dat jij met ze Frans spreekt en je man Spaans. Vooral ook omdat jij je man kan verstaan en andersom. Als je dit doet geef je je kinderen een grotere voorsprong dat thuis veel Nederlands spreken en er een cursus bij doen buitenshuis. Ze moeten juist buitenshuis Nederlands spreken (sportclub, muziekclub, andere club) en binnenshuis de andere taal. Zoek vrienden waarmee ze alleen Frans en Spaans kunnen praten of laat ze bellen met hun familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn dochters een jaar lang geprobeerd - zonder ook maar het minste succes - kunstmatig Duits bij te brengen (let wel : het is NIET onze moedertaal) voor we hier gingen wonen, maar tegen vier weken schoolgaan konden we ECHT niet op. En na twee maanden spraken ze het vloeiend, na een jaar waren ze beiden - door hun taalgevoeligheid - de beste van de klas in Duits EN Engels. (Engels dankzij het vele Engels waaraan Nederlandse kinderen via televisie en computer worden blootgesteld). Gewoon 'de natuur', de omgeving zijn werk laten doen.
Nu is het de kunst hun Nederlands op peil te houden. Dat gaat me gelukkig makkelijk af ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL Marleen... wel heb je talenwonders want ik heb hier een kind wat al vijf jaar engels heeft (nu in de tweede) en veel tv kijkt en computerspelletjes doet maar het engels komt echt niet aanwaaien terwijl er ook kinderen zijn die al op de basisschool engelse boeken lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik denk wel dat ze een talenknobbeltje hebben. En de één is een keiharde werker, de ander gewoon erg slim. Maar toch, tegen oefening in de praktijk en 'wel moeten; kan geen taalcursus op.

Antwoorden (4)

Arabische, Turkse en Joodse les behelzen zelden of nooit alleen de taal, maar zijn vooral gericht op het godsdienstonderwijs , al dan niet in die betreffende taal - die ze vaak thuis al met de paplepel ingegoten krijgen. Overige talen worden eigenlijk niet op een klassikale manier (aan zulke jonge kinderen) gegeven.

De makkelijkste en snelste manier voor jullie kinderen om Spaans en Frans te leren, is als de ouders uitsluitend Spaans of Frans met ze spreken. Dat KAN zelfs beter zijn dan Nederlands als je eigen Nederlands gebrekkig is, maar dat blijkt niet uit je schrijven. Voorwaarde voor op die manier een tweede taal te verwerven is wel, dat de ouders die echt vloeiend, foutloos en als 'moedertaal' spreken. Ze een taal leren die je zelf maar half en half beheerst (ook als dat redelijk goed is) , schiet niet echt op.

Er zijn allerlei taalcursussen ook voor kinderen te vinden die ze spelenderwijs via de computer of televisie wat basiswoordjes kunnen bijbrengen (Muzzy bijvoorbeeld), maar net als volwassenen leren ook kinderen een taal het beste door hem veel te horen en te spreken.

Kinderen - zeker van die leeftijd - verwerven een taal in ongeveer 2 tot 3 maanden MITS ze hem VOORTDUREND om zich heen horen. Ze zijn echter ook druk met groeien, ontwikkelen, spelen, de 'dagelijkse spreektaal' leren. en overige kennis van de wereld verwerven, dus ze TWEE talen in een lesvorm willen 'opdringen' is wel ERG veel van het goede. Je kunt beter één ding goed leren dan twee of drie dingen half. Daarbij komt dat Spaans en Frans twee talen zijn met ERG veel raakvlakken, zodat taalverwarring ernstig op de loer ligt.

Voor nu zou ik zeggen : kies één van de twee talen waarvan de ouder die absoluut VLOEIEND spreekt, en gebruik die thuis als spreektaal, en laat ze op school Nederlands leren. Als ze die beide talen goed beheersen, kun je er eventueel een derde taal aan toevoegen. Maar hou er rekening mee dat ze straks OOK nog Engels krijgen, en, afhankelijk van waar ze naar school gaan, vanaf hun 12e Duits. Veeltaligheid is leuk, maar vijf talen half spreken en OOK nog niet best zijn in Nederlands, dat schiet niet op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meertaligheid geeft kinderen absoluut een voorsprong, en daarom is het ook zo populair, maar dat werkt alleen zolang het vanzelf of spelenderwijs gaat. Ze meer talen 'van buitenaf' laten leren, resulteert eigenlijk niet in het beoogde doel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achterlijke minnaars... Dit is gewoon zo'n correct antwoord dat ik werkelijk niet snap wat er op aan te merken is of waarom iemand hier een min voor zou willen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achterlijke minnaars haha nog nooit gehoord! Maar wel erg leuk hihi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zullen wel weer mensen zijn met van die hoogbegaafde kinderen die een dergelijk antwoord niet willen horen ;)
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
allereerst zou je thuis om de dag frans en spaans moeten spreken met de kinderen, buiten de deur/ straat/ vriendjes/ school leren ze nederlands.
niet meteen gaan gillen dat 3 talen te veel zijn: onzin, er zijn kinderen die door omstandigheden 4 of 5 talen geleerd hebben en beheersen!

wat je eigenlijk wilt, begrijp ik, is een school/ vereniging/ kerk omgeving, waar les gegeven wordt.
daarvoor zou een regio of woonplaats vermelding handig zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
wat overigens ook werkt, is beide ouders met de kinderen in hun eigen taal laten spreken! daar heb ik ervaring mee in de familie en resulteerde in 2 talige kinderen, de een beter dan de andere, maar dat is bij te slijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jullie zelf al spaans en frans spreken kunnen ze het spelenderwijs van jullie leren.
maandag is franse dag, donderdag spaanse, om maar een voorbeeld te noemen.
Op die dag gebruik je dus die taal, voorlezen, spelletjes .
of zoals bij mijn nichtje, papa spreekt zijn moedertaal, en mamma die van haar tegen de kinderen. Maar misschien had je daar eerder mee moeten beginnen.
En bedenk even: jij hebt ook nooit echt frans geleerd,met boeken grammatica, dat werd gewoon in het dagelijkse leven bijgebracht.
praten en luisteren, of andersom ;)
11 jaar geleden
Allereerst: alle lof dat jullie je kinderen drietalig willen opvoeden! Meertaligheid is een geweldig geschenk waar ze hun leven lang iets aan zullen hebben, ze leggen meer hersenverbindingen aan (worden dus slimmer!) en het zal ook makkelijker zijn om later een nieuwe taal te leren. Daar kunnen een paar lessen Engels vanaf groep 6 écht niet tegenop!
Jullie wonen in Nederland; het Nederlands is al overal om ze heen op school, op straat, op televisie et cetera. Bovendien zijn ze al 3 en 5, dus die basis is er al, dat gaat echt niet meer mis.
Nu is het aan jullie om ieder je moedertaal (begrijp ik dat jij Frans bent en manlief Spaans?) met de kinderen te gaan spreken. Dan gaat Frans echt bij jou horen en Spaans echt bij je man, en krijg je ook dat ze niet gaan schakelen middenin zinnen (ook niet schrikken als ze dat wel een tijdje doen hoor) of niet weten welk woord nou Frans is en welk Spaans. Wel oppassen voor vaste rolverdelingen tussen jou en je man, anders weten ze straks 'tandenborstel' en 'voorlezen' alleen in het Frans en 'voetbal' en 'buitenspelen' alleen in het Spaans (ja, lekker stereotiepe voorbeelden...), en dat schiet natuurlijk ook niet op.
Voor het leren lezen en schrijven in die talen zou ik sowieso eerst groep 3 maar eens afwachten, maar je kunt voor die tijd natuurlijk wel al Franse en Spaanse voorleesboekjes in huis halen (voorlezen is altijd goed). Als ze eenmaal Nederlands lezen en de andere talen spreken, beginnen ze die misschien zelf wel (mee) te lezen.