Vierdaagse werkweek?

De PvdA wilt komende week als enige een voorstel indienen om een vierdaagse werkweek wettelijk te laten regelen...

Goed idee, of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok ik stem PvdA.
Antoni
14 jaar geleden
Mag ik je vragen waarom je je vraag vaak niet stelt in de titel, maar pas in de toelichting? Soms vermeld je zelfs in de titel één of twee woorden met een uitroepteken en stel je je vraag pas daarna in de toelichting. Ook bij deze vraag, stel je geen vraag in de titel, ondanks het vraagteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antoni: Ik stel mijn vraag zoals ik dit het beste vind...

Het beste antwoord

Ik zie enkele voordelen er in. Aller eerst als een werknemer een dag minder werkt betekend dit dat er dus in theorie 1/5 extra werknemers moeten worden ingezet. Het levert dus extra werk op. Maar in praktijk levert dit vaak niet het gewenste resultaat op. Dit idee heeft de PVDA al een keer gedaan door de werkweek van 42 naar 36 uur te veranderen. Het gevolg was wel dat er iets meer werkgelegenheid werd geschapen maar lang niet zoveel als er op gehoopt werd. Nog een bijkomend nadeel is dat dit voor bedrijven extreem duur is. Het is voor bedrijven nou eenmaal duur om extra mankrachten in te huren, dan moet er meer belasting worden betaald, meer administratie kosten, et cetera. Kortom het zorgt voor inflatie. Bovendien is gebleken dat omdat het niet zo'n significant verschil maakt in arbeidsplaatsen de productiviteit daalt en de werkdruk stijgt. Kortom het heeft wel wat voordeel maar de nadelen zijn groter. Niet doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee...

Andere antwoorden (4)

Het voorstel is al ingediend en totaal afgekraakt door de kamer, zie de bron.

Ik vind het persoonlijk wel een goed idee, maar de rest van de kamer niet helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geeft nu.nl op mijn laptop toch heel andere informatie. Want er staat toch duidelijk dat het komende week pas ingediend gaat worden...
Als dit betekent dat we 10 uur per dag moeten gaan werken, ben ik er tegen. In de sector waarin ik werk, is er nog genoeg werk te doen.

Sommige antwoordgevers op mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/gezonder-zeven-dagen-bijna-zes.6513 vinden het overigens een goed idee!
Antoni
14 jaar geleden
Ik zou het wel goed vinden. Vooral als het een 4 daagse werkweek van 8 uur is en het salaris gelijk blijft. Maar soms geloof ik gewoon nog in sprookjes.

Ik denk dat het verstandig zou zijn als mensen zelf hun werktijden zouden kunnen indelen. Bij sommige bedrijven gaat dat natuurlijk niet, maar in overleg kom je ook al een heel eind.
Ikzelf ben bevoorbeeld een avondmens. 's Ochtends kan ik mijn bed niet uit en ben ik niet aanspreekbaar, tegen de avond kan ik er pas goed tegenaan, als ik natuurlijk voldoende geslapen heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien late diensten gaan werken?
PvdA U bedoeld de partij van de aanvraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...