Kun je slagen met een 1,2, of 3 voor je CE?

Mits je gemiddelde natuurlijk 5.5 is. ik verwacht namelijk dat ik een 2.5 of hoger voor een vak heb gehaald. de rest is denk ik als volgt: 5, 7.5, 7, 8.0 7.0

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je gemiddelde uitkomt op een 5,5 is het volgens mij geen probleem.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Wel lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat, wanneer je gemiddelde voor de tentamens voor een vak zo hoog is dat je met een 1 voor je CE alsnog zou kunnen slagen, dat je dan ook daadwerkelijk een 1 haalt voor dat vak op het CE.

Antwoorden (2)

Ja, zolang je een 5,5 voor je CE staat, ben je geslaagd. Wel mag je maximaal 2 vijven voor de vakken als EINDCIJFER dus daar moet je ook op letten (NB mag maar 1 5 voor een kernvak tussen zitten)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Theoretisch ja, praktisch wordt de kans klein.

We gaan ervanuit dat je een ' voldoende' of ' goed' hebt voor CKV en gym. Dit zal geen moeilijkheden opleveren in het algemeen.

Dan het gemiddelde cijfer van de CE's: de 5,5.
Stel dat je havo-examen doet en voor 1 CE een 1 haalt, voor 4 andere CE's een 6 en voor 1 CE een 8. Dan heb je gemiddeld een 5,5 voor de CE's. Al wat lastiger maar onmogelijk is het niet.

Dan krijg je nog de andere regels. Je mag maar voor 1 kernvak een eindcijfer van een 5 hebben. Stel nu dat je een 1 haalt voor het CE van een kernvak, dan moet je voor het SE van dat kernvak minstens een 8 hebben gehaald. Want 1 + 8 = 9, gedeeld door 2 een 4,5 en dat wordt een 5. Het is onwaarschijnlijk dat je voor het SE van een kernvak een zeer hoog cijfer haalt en voor het CE van datzelfde vak een zeer laag cijfer.
Maar goed, stel dat ook dat nog lukt.

Er is ook nog de regel dat geen enkel eindcijfer (CE + SE/2) lager mag zijn dan 4, dan ben je ook gezakt. Stel dat ook dit nog lukt.

Je hebt ook nog de regel voor het aantal voldoendes/onvoldoendes. Voor de havo zijn het de o.a. onderstaande. Als je erin slaagt om een '1' te halen voor een CE, dan is de kans levensgroot dat de cijfers van het SE ook 'waardeloos' zijn. Terwijl je met een '1' voor een CE wel wat compensatiepunten kunt gebruiken. De kans is groot dat het daar fout gaat. 1x 5 mag, maar om te kunnen slagen geldt voor de eindcijfers dat:
@ je een 4 hebt en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn. En het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 is;
@ je 2 keer een 5 hebt, of een 5 en een 4, en al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn. En het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 is
Computoon