Mag je 2 5en halen voor de kernvakken?

Ik heb het over de CE, als je bv een 4,8 en en 5,2 haalt voor wiskunde en Nederlands.
Gecombineerd met mijn SE sta ik gemiddeld alleen een onvoldoende voor Nederlands. Voor wiskunde sta ik dan een 6.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (1)

Onder voorwaarden: ja.

Je bent nog steeds geslaagd als je 2x 5 hebt voor het CE van de kernvakken mits...
(bij havo en VWO);

* je maximaal 1x 5 hebt als EINDcijfer voor elk van de kernvakken. (Eindcijfer is: (SE-cijfer + CE-cijfer/2)). Voor de andere twee kernvakken moet je dan een eindcijfer van minstens 6 hebben. Voor VWO geldt aanvullend: voor de rekentoets moet je dan ook minstens een 6 hebben.

* het gemiddelde van alle CE-eindcijfers minstens een 5,5 is. Zo niet, dan ben je gezakt.

Met 1x 5 op de eindlijst en voor alle andere vakken een 6 of hoger ben je sowieso geslaagd.
Met meer dan 1x 5 of met een vijf en een 4 heb je voldoende compensatiepunten nodig.

Met een eindcijfer van 3 of lager op de eindlijst -voor welk vak dan ook- ben je sowieso gezakt.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je misschien een bronvermelding, zodat ik het even kan lezen?
Computoon
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindexamens/vraag-en-antwoord/exameneisen-havo Dit is het havo-pad. Voor vwo geldt iets soortgelijks maar moet ook voor de rekentoets minimaal een 5 zijn gehaald. (Of minimaal een 6, als je al een eindcijfer 5 hebt voor 1 van de kernvakken). Andersom ook: als je op het vwo een 5 hebt voor de rekentoets, moet je voor elk van de vakken ne/wi/en minstens een 6 als eindcijfer hebben.