Hoe loop je met een dienblad?

Ik werk pas in de horeca als ober. Het lopen met een dienblad lukt me wel, maar als ik de drankjes ga uitserveren dan gaat dat niet soepel. Ik pak een drankje en zet het neer, maar het dienblad is dan niet meer in evenwicht en dan laat ik dat bijna vallen omdat er dan aan de andere kant meer gewicht is. Heeft iemand tips voor het uitserveren van de drankjes?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.7K
Erna55
7 jaar geleden
Om te weten wat je fout doet, moet iemand het zien.
Dus : Oefen met een collega.
Laat zien ( met glaasjes water ) hoe je het doet.
Je collega kan je dan vertellen hoe je het kunt verbeteren.

Antwoorden (1)

Het is niet alleen een kwestie van veel doen, oefenen, maar ook van sterke vingers en die krijg je o.a. door ze vaak te gebruiken. Net zoals bv je beenspieren sterker worden door veel te fietsen.

Het evenwicht dat je zoekt , krijg je door je vingers te spreiden , ver uit elkaar met de toppen naar boven gericht met daarop het dienblad met de gevulde glazen. Als je een drankje er af pakt maakt het niet uit, omdat je vingertoppen de zaak goed in evenwicht houden.

Ga eens op een terrasje zitten en let op de kelners, die af en aan lopen met afgeladen dienbladen.