Hoe word je een advocaat vanaf havo?

Hallo iedereen,

Ik zit in het vierde jaar van het havo. Ik weet al sinds de tweede dat ik strafrecht advocaat wil worden. Volgend jaar moet ik studie kiezen en ik wil dus graag advocaat worden van af het havo.
Maar welke opleidingen met welke duur moet volgen om uiteindelijk mijn droom waar te kunnen maken?

alvast bedankt,

Lars

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Propedeuse op HBO halen (na één jaar) en daarna rechtsgeleerdheid gaan studeren aan een universiteit (die studie duurt vier jaar) is een logische weg vanaf de havo. Of eventueel HBO-Rechten helemaal afmaken en daarna (na een schakeljaar) aanmelden voor een een masterstudie aan de universiteit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met het masterdiploma mag men zich meester in de rechten noemen, maar je bent niet automatisch advocaat. Met een HAVO-diploma kun je doorstromen naar een beroepsopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) of het hoger beroepsonderwijs (HBO).
Je kunt ook gelijk doorstromen naar het VWO.
Maar voor advocaat volgen daarna toch altijd nog ruim zes à zeven jaren studie (vier jaar universiteit en drie jaar beroepsopleiding tot advocaat. Als je er tegenaan kijkt lijkt het niet alleen een enorm lang traject, het is ook lang.
Let wel: De aanhouder wint.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
IArs101, twee advocaten vertellen over dit beroep. Er zijn verschillende richtingen waaruit de toekomstige advocaat kan kiezen. Het filmpje van Jan Lelieveld is onklaar gemaakt.
http://www.jbb.nl/advocaat-opleiding#.WRsrdMa4aUl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc
Hoewel men tijdens de beroepsopleidingsfase "advocaat-stagiair(e)" wordt genoemd, is men tijdens de beroepsopleiding reeds volwaardig advocaat. Je wordt immers vooraf door de rechtbank beëdigd en als advocaat ingeschreven op het tableau van de Nederlandse Orde van Advocaten. Voordat je de beroepsopleiding hebt afgerond, mag je nog niet zelfstandig cliënten bijstaan. In je verzoekschrift tot beëdiging geef je dan ook aan wie er bereid is om als patroon op te treden. Na de beroepsopleiding succesvol te hebben afgerond, mag je wel zelfstandig zaken op je nemen. Maar het is niet zo dat je dan pas advocaat bent. http://www.debloggendeadvocaat.nl/2016/08/05/hoe-wordt-advocaat-beedigd/
https://www.advocatenorde-amsterdam.nl/2350/de-beediging
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Crane2 Mij is de studie aleer men zich daadwerkelijk volwaardig advocaat kan noemen ruimschoots bekend.
De afgestudeerde mag dan na de voltooide rechtenstudie en de inschrijving op het tableau ‘advocaat' genoemd worden, maar het is en blijft een voorwaardelijke inschrijving.
Binnen drie jaar (de maximale periode na de beëdigingsdatum) én indien de advocaat-stagiaire werkzaam blijft in de advocatuur, kan hij/zij onvoorwaardelijk worden ingeschreven als advocaat. Pas daarna is men definitief advocaat.(artikel 8c lid 2 Advocatenwet). @IArs101 vraagt hoe hij strafrecht advocaat kan worden.
Dan dient een antwoord compleet zijn. Niet dat de vragensteller de indruk krijgt dat het na vier jaar universitaire studie gedaan is en men direct als zelfstandig advocaat kan gaan fungeren.
Er moeten eerst nog drie jaar stages worden gelopen en tegelijkertijd zeker in het tweede en derde jaar aardig wat cursussen worden gevolgd aleer de definitieve inschrijving op het tableau werkelijkheid kan worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc
Dat het een voorwaardelijke inschrijving is, is waar. Maar ik vond enige nuance op zijn plaats, vandaar mijn reactie. Bij ons op kantoor worden de "stagiaires", zoveel mogelijk, als volwaardig behandeld. Zolang iemand op het tableau staat ingeschreven, is diegene advocaat. Deze worden dan ook nooit naar cliënten toe als stagiaires voorgesteld. Het enige verschil is dan de zelfstandigheid die ontbreekt.
Dat gaat overigens op de meeste kantoren zo, gelukkig. Dus als iemand mij in het dagelijks leven vraagt "hoe word ik advocaat"? Dan leg ik diegene uit dat je na de rechtenstudie al volwaardig advocaat kunt worden. Máár dat je inderdaad, tijdens je werkzaamheden, nog wel een opleiding moet volgen en met succes moet afronden om op het tableau ingeschreven te blijven. We kijken er net iets anders tegen aan, daar is niets mis mee :-)

Het beste antwoord

Om advocaat te worden heb je een universitaire opleiding recht nodig, en om daarvoor toegelaten te worden, heb je een vwo-diploma nodig. Je kunt dus het beste na je havo alsnog je vwo-diploma halen en dan naar de universiteit. Alternatief is dat je een jaar hbo Recht gaat doen, als je dan je propedeuse haalt, kun je ook naar de universiteit. Bedenk dat voor rechtenstudies vaak een numerus fixus geldt, en dat je studieresultaten dan meespelen bij de toelating.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ter aanvulling: als je na havo vwo gaat doen ben je meestal nog 2 jaar bezig (van havo 5 naar vwo 5 naar vwo 6). De universitaire rechtenopleiding duurt 5 jaar (3 jaar bachelor, 2 jaar master). Je bent dan nog niet meteen advocaat, maar volgt dan in de praktijk nog een advocatenopleiding, die gemiddeld nog zo'n 3 jaar in beslag neemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(Lang) niet alle master-opleidingen duren twee jaar.
ronron1212
6 jaar geleden
De bacheloropleiding rechtsgeleerdheid duurt drie jaar, die je afsluit met een diploma. Je mag dan de titel Bachelor of Laws voeren (ll.B.). @Crane2
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212
Dat klopt, ik heb het over de masterfase.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JanJ2002, uw antwoord klopt als een bus, anders zou uw bron een vergissing gepubliceerd hebben. En niet te vergeten, men kan de studie geheel volgen, maar als advocaat hebt u nog een serie speciale aanvullende karaktereigenschappen nodig. Dat wordt maar al te vaak vergeten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En dan nog de beëdiging na een periode bij een advocaten praktijk te hebben gewerkt. ( afgebeuld) dan mogelijk partner bij een kantoor of je kan je zelfstandig vestigen . Een Ijzeren wil en geloof in je eigen kennen en kunnen en zeer verbaal begaaft zijn en wat narcistische trekjes zijn in dit metier geen handicap . Het keihard de realiteit een andere impressie geven maar ook opzoek kunnen gaan en doorgronden van ( onlogische en ongefundeerde ) aannames die een verdachte zomaar een dader maken . De politie is vaak zo opzoek naar een dader prima maar komt daarmee ( soms ?) in een koker denken terecht dat het grotere geheel niet meer kunnen zien . De zgn parkmoord is daar een voorbeeld van . Een logisch koel denkende advocaat is dan een must om geen onschuldigen of in dit geval op ( mogelijk ) oneigenlijke gronden iemand te veroordelen . Dus durven doorzetten ook al is iedereen tegen je . Dus zet door van havo naar top advocaat ja het kan dat zijn de beste .
ronron1212
6 jaar geleden
@Kapperkort niet alle advocaten worden strafrecht advocaat er zijn meer soorten advocaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je Ron maar vraagsteller vroeg naar strafrecht advocaat . Is mij helemaal duidelijk ik ken veel af gestudeerden in rechten ook wat advocaten maar weinig strafrecht advocaten . Ik schat zo uit mijn hoofd dat er minder dan 1 op de 100 afgestudeerden echt strafrecht advocaat worden . Het spreekt wel het meest aan door de diverse tv series .