waarom betaal eigelijk nog school geld als je soms gewoon half jaar stage hebt?

Kijk soms heb je 2 van de 4 periodes stage. En ja je hebt 1 terug kom dag. Teminste die heb ik maar inpresiepe betaal je dan voor docenten die je dat moment niks leren.. hoe zit dit? Krijgt je stage bedrijf dit geld ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Het schoolgeld is maar een kleine bijdrage in de kosten. De school wordt betaald dus ook je docenten van belastinggeld wat alle Nederlanders die werken moeten betalen.

Antwoorden (1)

Je betaalt schoolgeld omdat stage een onderdeel is van je opleiding. Een zeer belangrijk onderdeel, want in de regel ben je gezakt als het eindoordeel over de stage negatief is. Je moet meestal opdrachten uitvoeren of vragen beantwoorden in opdracht van school en die vastleggen in een map. De docenten moeten de stageverslagen beoordelen. Ze moeten zo nu en dan ook langskomen op het stagebedrijf voor gesprekken met jou en je stagebegeleider, al gebeurt dat soms minimaal. Kortom, je bent een leerling die ervaring opdoet in de beroepspraktijk. Dat is een begeleid leerproces, ook vanuit de school. Je bent geen werknemer, daarom hoef je feitelijk ook niet betaald te worden al geven veel bedrijven een stagevergoeding als aardigheidje.

Bedrijven ontvangen geen vergoeding voor stagiairs. Ze krijgen weliswaar extra hulp erbij maar die hulp moet begeleid en beoordeeld worden door een werknemer of de "baas" zelf. Dat kost tijd en dus geld. Bovendien moet het bedtijf aan bepaalde eisen vanuit de school voldoen.
Computoon
6 jaar geleden
MarBet
6 jaar geleden
Kleine aanvulling: je zegt dat bedrijven feitelijk niet hoeven te betalen voor stagiair, dit klopt vaak, maar sommige cao's verplichten bedrijven tot een stagevergoeding aan de student.