Voorbeelden nemen die aansluiten bij de doelgroep. Dus bij jongeren laat ze eens Nederlandse rap onderzoeken. Of neem voorbeelden die ze zelf gebruiken die incorrect zijn.

Daarna het hebben over waarom het handig is om correct ABN te kunnen spreken/schrijven. Daarna bijv. een rap herschrijven in correct ABN.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor een vreemde taal bedoel je, althans, dat neem ik aan. Ik zou zeggen: Forget grammar. Mijn Engelse docenten hebben gedurende 6 jaar lyceum gehamerd op grammatica en nog steeds snappen sommigen het niet, te meer daar het vaak in het Nederlands uitgelegd wordt. Dat is dus tip 1: als je grammatica uitlegt, doe het dan in het Engels.
En tip 2: leer de kinderen niet de grammatica via de boekmethode, met tabellen en regels en uitzonderingen die de regels nooit bevestigen, maar leer ze om de taal te spreken, zoals die op straat gesproken wordt. Dan rolt de grammatica er vanzelf in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet alleen maar saaie teksten en tabellen die je uit je hoofd moet leren; probeer het op een leuke manier te brengen dmv voorbeelden uit bijv bekende film of zangstukken. Je kan ook gesprekjes al opdrachten doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je zegt ik vind grammatica leuk dan word het ook leuk.
als je zegt ik vind het saai dan is het ook saai.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als leraar moet het een uitdaging zijn om alle leerstof interessant te brengen. Leuk hoeft niet altijd.

Roepen dat het niet kan is onjuist. Het kan wel, als je maar creatief kan denken en werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook bij lessen in grammatica kun je bij tijd en wijle een spelelement inbrengen. Bijv. door de leerlingen een leuke, boeiende tekst te geven met een aantal grammaticale fouten er in, laat de leerlingen proberen deze te vinden en ga erover met ze in gesprek of maak en speel met de leerlingen een spel met woordsoorten. Breng in ieder geval wat afwisseling in de lessen!