Is het mogelijk om van Vmbo-tl op Geneeskunde te komen?

Ik heb bijna mijn examens en Havo word het waarschijnlijk niet. Ik zou graag chirurgie willen doen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
MarBet
6 jaar geleden
Dit zal erg lastig worden. Het is een universitaire opleiding, en dan ook nog een van de zwaarste. Via een lange route kan het wel, maar je zult dan behoorlijk moeten aanpoten. Je geeft al aan dat havo het waarschijnlijk niet wordt, dus dan weet je ook dat dit een droom is die waarschijnlijk buiten je bereik ligt. Dus je kan heel veel gaan investeren om daar te komen, maar de vraag is of je dit lukt en of je niet steeds tegen teleurstellingen gaat aanlopen. Daar doe je jezelf geen plezier mee. Ik zou je daarom aanraden eens bij jezelf na te gaan wat je precies aantrekt in chirurgie. Welke aspecten daarvan zou je graag in je toekomstige baan zien? Je kan dan een mbo-opleiding kiezen die daarop aansluit. Misschien kom je dan wel uit op MBO-V of op tandartsassistent. Maar misschien ook op iets heel anders, het is maar net wat precies je interesse heeft.

Antwoorden (2)

Om de universitaire studie Geneeskunde te kunnen volgen heb je minstens een vwo-diploma nodig. Anders kan je niet worden toegelaten tot de universiteit. Het is dus niet mogelijk om van Vmbo-tl direct over te stappen naar de opleiding Geneeskunde.

Misschien kan je beter een beroep of opleiding kiezen die ook een medische kant heeft, maar wat minder hoog gegrepen is.
Antoni
6 jaar geleden
Ja hoor, maar het is wel aanpoten: Havo, VWO, Geneeskunde bv, er zijn meer mogelijkheden.

Kijk maar in de bron, zo'n zelfde geval als jij @Willem, maar die Havo moet het toch wel worden. Ontkom je niet aan.

"Je kan na het VMBO de havo en VWO gaan doen en zo instromen in de universiteit. Je kan ook na het vmbo de havo gaan doen, hierna HBO-V, daar je propedeuse halen en zo instromen in de universiteit. Als laatste kan je ook via het MBO naar het HBO komen en zo doorstromen naar de universiteit." (bron)

"Er zijn er een aantal bij mij in het jaar die VMBO hebben gedaan. Zij hebben een Havo sprintjaar en een VWO sprintjaar gedaan en daarna meegeloot. Mocht je in 1 keer inloten, dan ben je via deze weg slechts 2 jaar kwijt. Wel moet je dan veel stof in een keer verwerken, omdat er zo'n 4 jaar aan stof in 2 jaar wordt behandeld."(bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geneeskunde gaat niet meer dmv loten
Utrecht
6 jaar geleden
Vraagsteller geeft al aan dat Havo het niet gaat worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In mijn antwoord staat toch dat dit wel nodig is, dat hij daar niet aan ontkomt voor geneeskunde of zoals @Willemvveen zegt 'chirurgie'. Wellicht een idee om een jaar over te doen, @Willem, geloven en investeren in je droom is alleen maar goed.