Blijf je zitten op HAVO4 met de volgende punten?

Nl 5
Ak 5
Wis b 5
Natu 5
Sk 5
Eng 7
Maatschappijleer 8
Bio 6

Toegevoegd na 1 minuut:
Punten zijn op de juiste manier afgerond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Powergen
11 jaar geleden
Huhm dat zijn 4 tekorten. Waarvan 1 met wiskunde en Nederlands. Waarschijnlijk kan je wel compenseren met engels en misschien zelf maatschappijleer maar dat ligt aan je school. Zelf denk ik dat je blijft zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met vijf vijven blijf je gegarandeerd zitten.

Het beste antwoord

Dat wordt zittenblijven tenzij er zich iets uitzonderlijks heeft voorgedaan buiten je 'schuld' waardoor deze cijfers konden ontstaan: dan bestaat nog een kans om over te gaan maar die acht ik met deze cijfers uitermate klein.

Een idee waarop de cijfers beoordeeld kunnen worden, genomen van de site van een willekeurige school met Havo.

"Over het al dan niet bevorderen van een leerling beslist de rapportvergadering van lesgevende docenten
bij meerderheid van stemmen. De vergadering kijkt naar de gehele lijst en betrekt bij het besluit alle
relevante, ter beschikking staande informatie. Indien de stemmen staken beslist de teamleider.
Een leerling gaat over naar een volgend leerjaar indien
· alle eindcijfers 6 of hoger zijn, of:
· er één 5 is en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger, of:
· er één 4 is en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger of:
· er twee vijven zijn en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger, of:
· er één 4 is en één 5 en alle andere eindcijfers zijn 6 of hoger;
en het gemiddelde van de eindcijfers voor alle vakken is tenminste 6,0;
en van de vakken waarvoor een centraal examen wordt afgenomen is het gemiddelde tenminste
5.5 en er staat voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde ten hoogste één 5 op het rapport."

Bij je eigen school kan het misschien iets strenger/minder streng zijn maar de beoordeling zal niet substantieel afwijken van het bovenstaande.

In een uitzonderlijke situatie zou je onder een vangnetbepaling kunnen vallen als deze (van dezelfde site):

"Rechtvaardigheidsclausule
· Bij een sociaal-medische situatie, ter beoordeling van de teamleider, kan een leerling, die niet
aan bovenstaande criteria voldoet, alsnog in bespreking worden gebracht.
· Bij de bespreking betrekt de vergadering het perspectief voor alle vakken."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar mag je wel vanuit gaan, omdat Nederlands, Wiskunde en Engels de allerbelangrijkste vakken zijn, waarvan 2 van de 3 een 5. Op onze school mag maar 1 van die vakken een 5 zijn, en er moet dan voldoende compensatie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het wel, maar om vergissingen te voorkomen zou ik het gewoon even aan een docent of je mentor vragen, succes en ik hoop voor je dat je over gaat (;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NE, ENG en WIS mag maar een vijf staan. Dus je gaat met deze cijfers niet over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiermee is de kans erg groot dat je blijft zitten. 5 vijven is op welke school dan ook te veel om over te kunnen. Daar zit wel 1 maar bij: uiteindelijk bepalen de leraren. Als je dit jaar veel problemen hebt gehad, of slecht net aan een 5 staat bij veel vakken, zouden ze coulant kunnen zijn. Maar dat doen ze normaal bij 3 (en zelden) bij 4 tekorten. 5 is erg gortig. Ik ken je situatie verder niet, maar ik hoop dat er wat coulantie is, of dat je nog de mogelijkheid hebt dit op te halen. In ieder geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want je mag maar 3 tekorten hebben, en je mag maar een 5 staan voor nl,wis, en eng. Je haalt je tekorten omhoog doordat je een 7 en een 8 hebt maar je staat nog steeds een 5 teveel tekort voor nl,wis en eng. Sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is toch echt een landelijke examennorm, ook voor de overgang naar havo 5 (en vwo6 vanuit vwo5 en van vwo 4 naar vwo5):

Uitgangspunt voor de bevordering
van een leerling naar 5H respectievelijk
5A of 6A is de landelijke examennorm.
Deze luidt:
• alle cijfers zijn voldoende;
• er staat maximaal één 5;
• er staan maximaal één 4 of twee
5-en en er zijn minimaal twee
compensatiepunten;
• er staan maximaal één 4 en één 5
en er zijn minimaal drie compensatiepunten;
• er staat voor de vakken Nederlands,
Engels of (voor de Havo
indien gekozen) wiskunde maar
maximaal één tekort.

Met deze cijfers blijf je dus dik zitten. Ik wilde even met mijn antwoord aangeven dat er landelijke normen zijn en dat die niet van school afhangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wil niet de link van de school geven waar dit uit kwam maar hier is een andere bron: http://pr.spieringshoek.nl/Onderwijs/Overgangsnormen