Hoe maak je het best een samenvatting over een hoofdstuk of een stuk tekst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, gewoon een toets voor techniek :P

Het beste antwoord

Je kunt ook de belangrijkste steekwoorden opschrijven en dan je samenvatting erom heen uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door het eerst goed door te lezen en vervolgens kort en bondig op schrijven waar het stuk tekst over ging. Je vertelt hier in een paar zinnen waar het stuk over ging en benoemt de belangrijkste punten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is de eerste zin van elke paragraaf nemen een goed begin. Meestal geven die de kern van de paragraaf weer. Vervolgens neem je in je hoofd de inhoud van het hoofdstuk in grote lijnen, zoals je dat kan herinneren. dan breid je eea daarmee uit. Dat zou in principe al een goede samenvatting moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek eerst uit wat de hoofdgedachte van een stuk tekst/paragraaf/hoofdstuk is. Zoek dan de bijzaken op die verdere uitleg geven over deze hoofdgedachte. Ook is het vaak belangrijk dat je goed let op de dingen die extra uitgelegd worden. In een stukje tekst hebben ze het bijvoorbeeld over seculiere en reguliere geestelijken; dan zoek je eerst uit wat dat nou precies zijn. Daarna ga je stukje bij beetje de belangrijke informatie uit de tekst halen.

Je moet de - waarvan jij denkt - belangrijke stukjes uit een tekst halen. Kleine details zijn ook vaak belangrijk, maar dat ligt aan het verhaal. De details in stukken tekst van Geschiedenis zijn belangrijker dan details in stukjes tekst bij Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg in je hoofd de tekst kort uit aan je (groot-)ouders. Zet dat verhaal op papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf van iedere alinea een samenvatting, win win.. je leert samenvatten en verkort zo een hoofdstuk naar de kern.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste kan je een vorm van ruilhandel aangaan : zoek iemand die er heel goed in is en die het voor jou wil doen en in ruil voor iets waar jij goed in bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste zin en laatste zin van elke alinea pakken en dan toch even checken of er niets belangrijks mist. Meestal krijg je dan zelfs een vrij goed lopend verhaal. Ooit van mijn nederlands leraar geleerd die man was een genie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het lezen van je tekst de hoofdpunten onderstrepen. Deze hoofdpunten voeg je uiteindelijk samen tot een lopende samenvatting.