Mag een HBO opleiding een 21+ toets weigeren?

Dezelfde opleiding op een andere school accepteert deze wel, maar sommige niet? Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een school mag ten alle tijden een 21+ toets weigeren, dit kan zijn omdat de opleiding dat je wilt doen toch een zekere vooropleiding nodig heeft. Vaak wordt een 21+ toets niet gedaan omdat in het verleden een erg hoge percentage leerlingen die via het de toets hebben mogen doen, de opleiding niet hebben afgemaakt.

Wanneer je het niet eens bent met hun beslissing en goede argumenten hebt. Kun je altijd nog contact opnemen met het ministerie van onderwijs en je verhaal doen. Zij kunnen dan eventueel kijken of het mogelijk is om je alsnog de 21+ toets te laten doen.

Ook verschilt de keuze per school, je kunt dus ook kijken of een andere school wel een 21+ toets wilt doen.