Wie verdient meer geld, een tandarts in een groep praktijk of een tandarts die zijn eigen tandarts praktijk heeft. Is het geldbedrag verschil groot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kun je zo niet zeggen als het omzelfstandig werkende tandartsen gaat dat ligt eraan hoe groot hun klanten bestand is en hoe druk ze het hebben. Een tandarts in loondienst verdient alleen minder.
ronron1212
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dat verschilt, en vooral nu de tandartsen hun eigen prijzen mogen bepalen. Natuurlijk moet je er ook rekening mee houden hoe 'goed' een praktijk loopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je niet zo bepalen. Een tandarts kan een dure locatie moeten huren of hij verbouwd zijn garage bij zijn huis waardoor hij niet veel duurder zit.

Een groep tandartsen zullen niet snel in een garage passen dus die moeten een dure locatie en de kosten daarvan delen ze dan.

Verder kan het fijn zijn dat je elkaar kunt vervangen en dus van tevoren vakanties enzo kunt verdelen en je geen dure invaller nodig hebt (of geen inkomen hebt als je zelf op vakantie gaat).

Verder: als je veel concurrentie in de buurt hebt van goedkope praktijken als tandarts alleen en jouw prijzen liggen te hoog zullen patiënten misschien vertrekken = minder inkomen. Door het loslaten van de tarieven kan het dus de komende jaren wel verschuiven tenzij er te weinig tandartsen in de buurt zitten.

Opgeteld en afgetrokken zijn er teveel factoren die je niet weet maar die je wel zelf kunt bedenken of die van toepassing zijn op de situatie die je op het oog hebt toen je deze vraag bedacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zal niet groot zijn, tenzij de tandarts in loondienst is. Dan heeft hij weliswaar een vast salaris, maar wordt het soms lagere inkomen vaak wel weer gecompenseerd door een goede pensioenregeling. Bovendien zijn er veel tandartsen die naast zo'n vast dienstverband nog een andere, parttime baan (b.v. een praktijk aan huis of in een groepspraktijk) hebben.

Een groepspraktijk heeft als voordeel dat je allerlei kosten met collega's kunt delen. Denk aan de kosten voor de praktijkruimte/wachtkamer, afsprakenbalie, telefoonkosten, personeelskosten, verzekeringen enzovoort. Per saldo zal er dus weinig verschil in inkomen zijn. Groot voordeel van een groepspraktijk is bovendien dat je bij (langdurige) afwezigheid, b.v. door ziekte of vakantie, geen vervanging hoeft in te huren, omdat de collega's kunnen waarnemen.