Wanneer word je aangenomen bij havo en wanneer afgewezen?

Mag de havo je afwezen als er minder dan 6,5 staat op je Nederlands en Engels. Terwijl je gemiddelde se wel 6,8 is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat ligt geheel aan de eisen van die school. Vraag het je school/decaan hoe het zit. Diegene heeft er verstand van en kent jou ook.

Antwoorden (1)

De eis van het gemiddelde examencijfer is 6.8. Daarnaast hebben scholen de ruimte om aanvullende eisen te stellen, onder andere als het gaat om kernvakken zoals Nederlands. Als ze eisen dat je ook voor alle kernvakken een 6.8 staat, dan mogen ze je afwijzen als je hier niet aan voldoet.

Per school is het verschillend wat de specifieke toelatingseisen zijn. Bij sommige scholen ben je bijvoorbeeld ook verplicht om een intakegesprek te voeren zodat ze naar je motivatie kunnen vragen. Scholen zijn verplicht om helder te communiceren (op hun website of elders) over hun toelatingseisen. Als een school je niet accepteert, dan kun je op zoek gaan naar een school met minder strenge toelatingseisen. Bij sommige scholen geldt bijvoorbeeld alleen de examencijfer-norm van 6.8 (of tussen de 6.0 en 6.8), bij andere scholen mag je compenseren in punten. Dus gewoon goed kijken naar scholen in de omgeving. Het kan eventueel ook helpen om een mentor van je VMBO-school in te schakelen. Als je mentor een positief beeld van je schetst, maak je meer kans, want HAVO-scholen willen graag gemotiveerde leerlingen. Ze willen zo weinig mogelijk kansen op 'zittenblijvers'.