ik wil hartchirurg worden en zit op mavo 3. Hoe lang moet ik studeren as ik via mbo verder ga?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.8K
Ivana
7 jaar geleden
Dat lukt je alleen via VWO en daarna kost je dat zeker nog een jaar of 12-13-14.
Doe je best!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste soldier, Dit hangt af van je capaciteiten. Wat was je school advies van de lagere school?
Heb je ooit een IQ test gedaan?
Er zijn namelijk meerdere manieren omdat doel te halen. Vriendelijke groet,
Hopefully
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sodier09, Voor de studie geneeskunde moet je ingeloot worden. Om in opleiding te komen tot chirurg moet je na de studie geneeskunde gelijk solliciteren.
http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/hoe-word-je-chirurg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
o.a. in Nijmegen is er geen loting meer maar een selectie.
http://www.ru.nl/opleidingen/bachelor/geneeskunde/toelating-selectie-plaatsing/
Die is zwaar, ga er maar vanuit dat als je geen VWO in zes jaar met goede cijfers en zonder al te veel moeite gehaald heb het onwaarschijnlijk is dat je geselecteerd wordt.

Antwoorden (2)

Uit m'n hoofd:
MBO afronden - 3-4 jaar
Relevante HBO Bachelor afronden - 4 jaar
Uni Geneeskunde afronden - 6 jaar
Specialisatie Heelkunde (Chirurgie) - 6 jaar

En dat is zonder wachttijd/vertraging.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: er vanuit gaande dat je alle diploma's wilt halen om aan de toelatingseisen te voldoen. Er zijn ook andere manieren om toegelaten te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, het aantal jaren komt aardig in de buurt van ruim twintig jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HBO hoef je alleen het eerste jaar van te doen. Daarna kan je al door naar de universiteit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En zie maar dat je ingeloot word
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeet niet: bijspijkeren vakkeneis (natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde op VWO-niveau afronden, met alleen een HBO-propedeuse (of wat voor andere vooropleiding dan ook) kom je er niet binnen; moet je ook wel een jaar voor uittrekken, tenzij je het naast je MBO- of HBO-opleiding wilt doen. En inderdaad rekening houden met uitloop als je niet wordt ingeloot, je niet direct kunt starten met je co-schappen, én het feit dat het zeker voor een specialisatie als chirurgie vrijwel onmogelijk is om een opleidingsplaats te vinden als je geen werkervaring hebt. Dus reken erop dat je minimaal één jaar en met wat pech meer jaren na je afstuderen werkt als ANIOS (basisarts dus) voor je een opleidingsplaats vindt in de chirurgie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook aan de UvA geen loting maar selectie:
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/bacheloropleidingen/content/geneeskunde/toelating-en-inschrijven/inschrijven-loting-en-selectie/inschrijven-loting-en-selectie.html
Ik vrees dat dit een onmogelijke opgave voor jou wordt. Om hartchirurg te worden moet je een VWO diploma hebben. Als jij op 3 mavo zit, betwijfel ik ten zeerste of je het VWO niveau uberhaupt aan kan, laat staan de opleiding geneeskunde en de opleiding tot cardiothoracale chirurgie. Je kunt niet via MBO doorstromen, want nogmaals, een VWO diploma is verplicht.