Heb ik (nogsteeds) recht op de basisbeurs op het HBO?

Op dit moment zit ik mijn laatste leerjaar van het MBO.
Ik doe een niveau 4 opleiding en hoop dit jaar het examen te halen en mijn MBO diploma binnen te krijgen.
Echter heb ik plannen om naar het HBO een voltijd Bachelor opleiding te volgen en zo door te studeren.

Aangezien onze thuissituatie hebben we het niet breed thuis en is een HBO opleiding min of meer onbetaalbaar.

Mijn MBO niveau 4 opleiding begon ik in augustus 2014, maar heb in juli 2015 pas voor het eerst studiefinanciering gekregen.
Mijn studiefinanciering was de basisbeurs, de volledige aanvullende beurs en het reisproduct.
En val nu dus in het oude stelsel.

Nu is mijn vraag; Heb ik (nogsteeds) recht op de basisbeurs op het HBO?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je later na je MBO studiefinanciering voor het hoger onderwijs (hbo of universiteit) aanvraagt, telt eerder ontvangen studiefinanciering voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) hierbij niet mee. Je begint dan dus met een 'schone lei'. Dat betekent j nieuwe studiefinanciering een lening is. Die lening moet je na je studie terugbetalen. Alleen het studentenreisproduct en de aanvullende beurs kunnen een gift worden. Je moet dan binnen 10 jaar je diploma behalen.
fisbel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus mijn financiering van DUO voor het MBO word omgezet in een gift als ik mijn diploma haal. En zodra ik begin met het HBO moet ik een lening afsluiten. Dat is duidelijk. Heb ik ook recht op een aanvullende beurs en reisproduct als ik duaal ga studeren?
( Ik als mijn ouders zijn werkloos, ik probeer nu goed te studeren zodat ik de huidige thuissituatie kan verbeteren.)
fisbel
7 jaar geleden
Studiefinanciering voor hbo en universiteit bestaat uit 4 onderdelen: lening, studentenreisproduct, aanvullende beurs en collegegeldkrediet. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Er wordt naar hun inkomen gekeken van 2 jaar geleden. Ook het aantal studerende of schoolgaande broers en zussen beïnvloedt de hoogte van je aanvullende beurs. De maximale aanvullende beurs van januari tot en met augustus 2017 is € 386,08 per maand. Van af september is dit € 387,92. De aanvullende beurs en het studentenreisproduct hoef je niet terug te betalen als je maar binnen 10 jaar afstudeert. Het studentenreisproduct is onderdeel van je studiefinanciering. Hiermee kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer.
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp Je reisproduct is een lening (€ 89,07 per maand in 2017). Alleen als je binnen 10 jaar je diploma behaalt, wordt je reisproduct een gift. Je kunt er daarom voor kiezen om je reisproduct niet op te halen.
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/ov-en-reizen/reisproduct-regelen.jsp Bij DUO kun je geld lenen voor de basisbeurs en ook voor het collegekrediet. Dit laatste krediet is om je collegegeld te betalen. Collegegeldkrediet is dus een vierde onderdeel van studiefinanciering. Dit collegekrediet moet je echter net als de basisbeurs sowieso terugbetalen, inclusief rente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat snap ik, dit heb ik ook gelezen maar is er niet een grens met een duaal opleiding dat je onder een bepaalde grens moet zitten wil je nog een aanvullende beurs?
fisbel
7 jaar geleden
Voor de hoogte van de aanvullende beurs wordt gekeken naar het inkomen van de ouder(s) van twee jaar geleden. Voor 2017 is dus het inkomen ouders van 2015 bepalend. Alleen als het inkomen 2017 lager is dan het inkomen van 2015 kan om peiljaarverlegging worden gevraagd. Inkomen jaar 2015 wordt dan verlegd aar het inkomen van jaar 2016 of jaar 2017. Voor de berekening van de hoogte van de aanvullende beurs is een berekeningsmodule beschikbaar. Tot een inkomen van € 45.000 tot € 51.000 is aanvullende beurs vaak mogelijk.
Zie:
https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},t=startup_TopN,varset=caseID:13993,case=obj(13993) En zie ook:
https://duo.nl/apps/rekenhulp-aanvullende-beurs/index.html#/profiel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
...