Kan ik psycholoog worden met een HBO diploma?

Hoi, ik ben 16 jaar en ik zit in de 3e van de havo.
Aan het eind van dit jaar moet ik een pakket kiezen. Dit heeft dan weer invloed op de baan die je kan kiezen later.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in psychologie. Maar ik weet niet of dat überhaupt wel kan met een HBO diploma, en ik weet ook niet welk pakket ik hier voor moet kiezen.

Kan iemand me uitleggen of het kan of niet? En zo ja hoe dan?

groetjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een HAVO-diploma kun je toegepaste psychologie gaan studeren. Met een VWO-diploma kun je psychologie gaan studeren aan een universiteit. Als je toegepaste psychologie heb je gestuurd mag je niet alles wat een psycholoog wel mag. Je mag bijvoorbeeld wel behandelen maar geen diagnoses stellen. Voor de studie toegepaste psychologie kun je met elk vakkenpakket toegelaten worden :) als je voor het pakket c&m kiest, moet je er wel voor zorgen dat je ook wiskunde in kiest, want wiskunde is belangrijk bij psychologie. Successs!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Na alleen de vierjarige universitaire opleiding mag je ook geen diagnoses stellen hoor, en behandelen doe je al helemaal niet. Daarvoor moet je toch ten minste aanvullend de GZ-opleiding hebben gedaan. Maar de vraag is wanneer je volgens jou (VS, maar ook moonchild) psycholoog bent. Psycholoog is geen beschermde titel, dus in principe mag iedereen zich zo noemen. Meestal bedoelen we daarmee echter iemand die de universitaire opleiding heeft gedaan, en in de volksmond wordt ermee vaak een klinisch werkend psycholoog mee bedoeld, dus een psycholoog die mensen met psychologische problemen helpt zoals een eerstelijns-, GZ- of klinisch psycholoog. Psychologie is een hele brede theoretische opleiding, waar je alle kanten mee op kunt. Het is afhankelijk van wat je precies wilt gaan doen of je dat ook kunt met een HBO-diploma. De postdoctorale opleidingen staan alleen open voor mensen die de universitaire opleiding hebben afgerond, en als je onderzoek wilt gaan doen dan moet je ook echt academisch geschoold zijn. Voor beleid is dit vaak ook wel gewenst. Maar er zijn ook wel terreinen waar je ook vanuit een HBO-opleiding terecht kunt komen.
MarBet
7 jaar geleden
Even een kleine teleurstelling tussendoor: de kans op werk is erg klein in de psychologie. Ik heb het een jaar gestudeerd aan de universiteit en ben toen geswitcht, maar van degenen die ik nog van die studie ken heeft vrijwel niemand een baan die iets met de studie te maken heeft... Als je het echt graag wilt moet je het zeker doen, maar wees je er dan van bewust dat je je vanaf het begin moet onderscheiden, tijdens je studie al zoveel mogelijk ervaring moet opdoen enzovoorts.
Dus misschien ook wel goed om ook nog wat alternatieven te onderzoeken... Wat in de psychologie trekt je precies? En zit dat stukje misschien ook in een ander beroep/opleiding? Krijg je trouwens op school geen loopbaanbegeleiding?

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Er zijn verschillende hogescholen waar je een HBO opleiding psychologie kunt doen.

"Je bent toelaatbaar tot deze opleiding als je in het bezit bent van een diploma op havo (profiel NT/NG/EM), vwo (alle profielen) of mbo-4-niveau. Als je in het bezit bent van een havo-diploma (profiel C&M) behaald in 2009 of later, dien je aanvullend wiskunde A op havo-5-niveau te behalen."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HBO biedt geen opleiding voor psycholoog, zij bieden de opleiding toegepaste psychologie aan.
De opleiding voor psycholoog is een universitaire opleiding.
Als je echt psycholoog wil worden zou ik je aanraden je propedeuse voor een studie in de sociale richting te proberen halen(social work) en dan door te stromen naar de uni.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas kan je met een hbo diploma geen psycholoog worden. Er bestaat wel een studie " toegepaste psychologie " alleen dat is letterlijk echt iets heel anders. Misschien vind je dat alsnog interessant? Wellicht is het handig om naar een opendag te gaan, dit heb ik ook gedaan namelijk en kwam erachter dat toegepaste psychologie niks voor mij is. Sterker nog, als je psycholoog wil worden sluit toegepaste psychologie niet eens aan op psychologie op de uni. Eigenlijk maakt het qua hbo niet eens uit welke je kiest, wel zou ik iets in die richting gaan doen natuurlijk. Maar mij is vertelt dat ze tegenwoordig strengere eisen hebben wat betreft psychologie op de uni. Wat voor hbo je ook hebt , je zal nog extra stof moeten leren is mij vertelt laatst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies @natalie123v, de hbo-opleiding is toegepaste psychologie en sluit niet aan als je later de universitaire studie psychologie wilt volgen.
De opleiding tot psycholoog is een universitaire studie.
Geen enkele HBO—opleiding biedt de opleiding tot psycholoog aan. Wat zij wel aanbieden is de opleiding toegepaste psychologie maar deze is niet gelijk en sluit ook niet aan als je daarna de universitaire studie psychologie wilt volgen.
De toelatingseisen voor de opleiding psycholoog aan de universiteit zijn:
Vwo-diploma, ongeacht het profiel
Hbo-(propedeuse)diploma met wiskunde op vwo-niveau.
Een student met een Nederlands hbo-propedeusediploma moet een officieel verzoek indienen ‘tot toelating met een propedeuse voor een bachelor studie’.  Voor de opleiding psychologie zijn namelijk flink wat deficiënties (aanvullende eisen)  vastgesteld.
Wil je dus met een HBO-diploma de studie psycholoog gaan volgens, dan moet je eerst de HBO-propedeuse diploma met wiskunde op vwo-niveau halen of gelijk via het vwo-diploma naar de universiteit.