Hoe gaan de lessen op het hbo en de universiteit?

Is het hetzelfde als op de middelbare school, dat je gewoon in een klaslokaal zit en je de les volgt. Of dat je een hoorcollege hebt en dat je in een hele grote zaal zit waar een docent uitlegd. En heb je meer lesuren of heb je minder lesuren en dat het erom gaat dat je zelf de stof moet behandelen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K
Antoni
7 jaar geleden
In plaats van bijvoorbeeld twee bladzijden (op de middelbare school) bestuderen vóór de volgende les, word je op de universiteit geacht vóór het volgende college een of twee hele hoofdstukken (of nog veel meer) bestudeerd te hebben. Er is echter niemand die dat controleert, want je bent daar dan volledig zelf verantwoordelijk voor. Echt huiswerk krijg je dus niet, in ieder geval niet voor de hoorcolleges, maar als je weinig doet, dan merk je bij het tentamen wel al snel dat je je beter had kunnen voorbereiden... Veel docenten op de universiteit (hoogleraren) geven het liefst hoorcolleges aan de hand van de door henzelf geschreven boeken. Dat is ook een groot verschil met de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt hoorcolleges en werkcolleges in de week. In mijn geval(HBO ICT op Zuyd Hogeschool in Heerlen) hoorcolleges wordt de stof behandeld die je in de werkcolleges gaat gebruiken en thuis moet je het grootste gedeelte doen. Ik heb op dit moment een vak waar ik 2 uur Hoorcollege heb. 6 uur werkcollege en 20 uur zelfstudie ingepland dat betekent dat ik per week 8 uur op school ben voor dat vak. Tegenover de middelbare school heb ik veel minder les, meer vrijheid en meer zelfstudie.

Antwoorden (1)

Dat hangt nogal van het vakgebied en de organisatie van de opleiding af. Bij veel vakken worden zowel hoorcolleges gegeven (vaak in grote zalen) als werkcolleges (in meestal kleinere groepen).

Waarschijnlijk lijkt het werkcollege nog het meest op de gebruikelijke lesvorm op de middelbare school. In een hoorcollege is vaak alleen de docent aan het woord en is er weinig interactie.

Als je hbo of universiteit georiënteerd zijn op het Engels heet een hoorcollege een lecture en een werkcollege een tutorial (en de docenten respectievelijk een lecturer en een tutor).

(bron: ik ben docent aan een universiteit)

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt in het algemeen veel minder lesuren dan op de middelbare school. Op het hbo gemiddeld wat meer dan op de universiteit, en in de exacte vakken en medicijnen weer veel meer dan bij geesteswetenschappen (talen, filosofie).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil heeeel graag universiteit doen, maar ik denk dat, dat te moeilijk is. Ik zit nu in havo 5 en als ik geslaagd ben wil ik biologisch en scheikundig laboratorium onderzoek gaan doen en als ik mijn propedeuse gehaald heb met hoge cijfers wil ik farmacie doen op de universiteit. Zijn er op de universiteit veel inzicht en algemene kennis vragen? Want daar ben ik slecht in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het algemeen hebben kennis en inzicht op de universiteit een hoge prioriteit. Maar specifiek over farmacie durf ik weinig te zeggen. Ja zou eens kunnen gaan praten met mensen die de opleiding hebben gedaan of nog aan het doen zijn. Overigens kan het ook best zijn dat je merkt dat je naarmate je ouder wordt je makkelijker nieuw inzicht verwerft. Vooral als je iets doet wat je echt interesseert. Want dat is toch wel het grote nadeel van de middelbare school: je moet ook vakken volgen waarvoor je geen interesse hebt. Bezoek eventueel eens een Open Dag van de universiteit, of doe navraag bij de studieadviseur:
"De volgende Open dag van de Universiteit Utrecht vindt plaats op zaterdag 4 maart 2017 van 10.00-16.00 uur.
studievoorlichting@uu.nl
studieadviseur.pharm@uu.nl" Voor Utrecht zijn de links:
http://www.uu.nl/bachelors/farmacie/open-dag
http://www.uu.nl/bachelors/farmacie/contact Maar misschien is voor jou een andere universiteit handiger. Of misschien ook een hbo-opleiding?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik woon in Assen dus Utrecht is wel ver weg.