Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet je je ov reisproduct betalen als je stopt met je opleiding?

Vorig jaar heb ik mijn propedeuse International business and management studies gehaald (hbo), en dit jaar doe ik een andere opleiding (ook hbo). Die opleiding is echter op een particuliere school waar studiefinanciering etc niet van op toepassing is. Moet ik de kosten van het ov reisproduct over 10 jaar betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat geld moet terug. Een propedeuse is geen afsluitend diploma. Daarom wordt de waarde van het studentenreisproduct niet omgezet in een gift.


"Wanneer moet ik mijn lening gaan aflossen?

Antwoord

De terugbetalingsperiode begint op 1 januari volgend op de einddatum van uw studiefinanciering. Deze periode begint met een zogenaamde aanloopfase van twee jaar: u hoeft nog niet terug te betalen, maar het mag wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van meestal (maximaal) vijftien jaar, waarin u uw schuld moet terugbetalen. Tijdens de gehele terugbetalingsperiode wordt rente over de schuld berekend.

Aflossen onder het nieuwe stelsel
Heeft u studiefinanciering onder het nieuwe stelsel? Dan krijgt u 35 jaar de tijd om uw studieschuld af te lossen."
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding