Hoe check je of een docent slecht is als je kind opmerkelijk laag scoort voor een vak?

Mijn zoon heeft een raar lage uitschieter voor frans. Mijn gevoel is dat dit in hoge mate komt door de docent. Het is echter lastig omdat duidelijk te krijgen. Daarvoor zou je ook cijfers van andere leerlingen moeten zien. Ik vind het echter nogal wat om alle ouders van de klas via een mailtje te vragen naar de cijfers dan wel hun ervaring met deze docent. Is er een subtieler manier?

7 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
lijkt mij dat je dan beter bij de directeur aanklopt
Erna55
7 jaar geleden
Of eerst met de docent spreken.
Z512099
7 jaar geleden
Ik zou zeker niet naar de directeur stappen, is niet subtiel.
tinus1969
7 jaar geleden
Je kind weet de cijfers van zijn klasgenoten wel hoor.
Reddie
7 jaar geleden
Frans is voor de meeste Nederlanders een te moeilijke taal.
Dus als 90% van de klas er een laag cijfer voor heeft zegt dat nog niets.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om een oordeel te geven over de docent op basis van de cijfers, zou je toch echt over een langere tijd meer docenten én meer klassen moeten bestuderen. Als één leerling slecht scoort bij een bepaalde leraar, kan het zijn dat die leraar prima is, maar de stijl van lesgeven bij deze leerling gewoon niet aansluit. Maar het kan ook zijn dat de leerling bij dit vak altijd naast iemand zit die enorm afleidt, of dat het vak zo is ingeroosterd dat het net in een 'dipmoment' voor wat betreft de concentratie van deze leerling valt. Of misschien heeft zoonlief aan het eind van vorig jaar een belangrijke uitleg gemist (om wat voor reden dan ook) en scoort hij slecht omdat de lessen nu een voorkennis vereisen die hij niet heeft. Nu moet je de invloed van een leraar niet onderschatten hoor, ik heb zelf ook opvallende verschillen meegemaakt op school. Voor één bepaald vak had ik mezelf min of meer opgegeven ('dit kan ik blijkbaar gewoon niet') tot ik ineens een andere leraar kreeg en weer voldoendes haalde (geen super hoge cijfers, maar het ging wel van vijven naar zevens). En de ene leraar spreekt ook meer aan dan de andere. Maar ik zou niet zo snel een leraar slecht noemen op basis van een paar cijfers. Zelfs als de hele klas opvallend laag scoort bij één docent, hoeft het nog geen slechte leraar te zijn. Daar heb je echt meer gegevens voor nodig. Ik zou het zoon eerst eens zelf vragen, wat die ervan denkt. En dan eens voorzichtig proberen te vragen aan (ouders van) klasgenoten. En praat sowieso eens met die leraar, nog zonder je eigen indruk te geven. Vraag hem eens hoe hij deze outlier verklaart. En vraag welke indruk hij heeft van je zoon tijdens de Franse les. Dan heb je het verhaal van twee kanten, en is het beeld vast al wat duidelijker dan nu,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
O, en ik bedoel dus niet dat je een mail stuurt naar alle ouders, maar dat je gewoon eens die leerlingen of ouders die je toch al spreekt, voorzichtig polst wat hun indruk is. Nadat je je zoon hebt gesproken dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ter overweging: het jaar is krap 2,5 maand bezig... er zijn voldoende mogelijkheden om het cijfer omhoog te krikken.

Antwoorden (2)

Met uw kind zelf erover praten? Wat denkt hij/zij er zelf van? Snapt hij/zij het niet? Vindt hij/zij het lastig? Etc.

Ga desnoods een gesprek aan met de met de mentor van uw leerling om hier over te praten.

Uw kind kan ook voor het desbetreffende vak bijles nemen, dat is ook nog en optie...

Verder is het best wel lastig...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste. ik ben zelf docent. Ook ik heb dit weleens meegemaakt en vindt het fijn als ouder(s) naar mij toekomen. Ik laat dan graag de cijfers van andere kinderen zien ter vergelijking. Een oordeel of een docent slecht of goed is kan zo maar niet gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De cijfers van andere kinderen laten zien? toch wel alleen de cijfers en niet de bijbehorende namen van de kinderen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik relativeer het met een knipoog erachter, misschien zit daar een verschil? Het is wat mij betreft niet kritisch bedoeld, het kan iedereen overkomen. Maar ik vond 't wel grappig in deze situatie. Het antwoord is ook gewoon goed, daar wil ik (misschien met de kanttekening van Joan erbij) verder niets aan afdoen.