In hoeverre is een school"verplicht" te helpen bij het toedienen van medicatie?

situatie..
iemand heeft met spoed medicatie nodig, die de persoon zelf niet kan toedienen. bv. een insult bij Suiker of een epilepsie aanval.
Als de arts dus dat advies heeft gegeven. zo snel mogelijk medicatie om erger te voorkomen. daarna 112 bellen.. Als er dus een BHV-er of EHBO-er in de buurt is. of een Leek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Elke burger in NL is verplicht hulp te verlenen bij levensbedreigende situaties, dus ook een school...!
Erna55
7 jaar geleden
Het gaat erom welke medicatie dan toegediend moet worden en op welke manier... Je hebt eerder vragen gesteld over epileptiemedicatie. Is de situatie zo dat je je "reguliere" medicatie niet wilt slikken ?
En dat daarom de kans groot is dat je een epileptische aanval krijgt ? Wanneer de " noodmedicatie" bestaat uit het aanleggen van een infuus, dan " mag" de school dit niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zou een school (alle leraren etc dus) dat precies moeten weten? Tenzij de school volledig is geïnformeerd over deze persoon, de precieze aandoening (want wie weet is het geen epilepsie?) Ik denk dat scholen dat niet zomaar mogen en kunnen. Een leraar is geen arts dus kan niet met zekerheid vaststellen wat het probleem is, dus dan is het gevaarlijk zomaar medicijnen te gaan geven. Een bhv'er of eerste helper (ehbo) weet er wel meer van en kan de persoon stabiliseren tot de ambulance er is.

Antwoorden (3)

Een school is daar niet toe verplicht. Zowel het schoolbestuur als een individuele leraar mag weigeren om medicatie toe te dienen, bijvoorbeeld omdat iemand zich daar niet comfortabel bij voelt (zeker wanneer het medicatie betreft die via een injectie of via een rectiole toegediend moeten worden) of bang is aansprakelijk gesteld te worden als er iets mis gaat. Een docent is immers niet opgeleid voor het toedienen van medicatie en mist bepaalde kennis van zaken. Uiteraard is een docent wél verplicht om bij zo'n noodgeval hulp in te schakelen, bijvoorbeeld via de ouders, de thuiszorg waar afspraken mee zijn gemaakt, de huisarts of 112.

In de praktijk echter is het vaak wel mogelijk om iemand te vinden op school die wél bereid is om medicatie toe te dienen, of kunnen er op een andere manier afspraken worden gemaakt die de zorg voor de leerling tijdens schooltijd kunnen borgen. Een schoolbestuur is zich vaak goed bewust van het feit dat een leerling die bijvoorbeeld epilepsie of diabetes heeft, niet naar school kan als dit soort zaken niet goed geregeld zijn. Zeker met de komst van het passend onderwijs hebben veel scholen zich hier al op voorbereid - als ze dit niet al eerder hadden gedaan - en zijn er protocollen ontwikkeld. Vaak komt het er op neer dat voor de toediening van medicatie er in elk geval een schriftelijke verklaring moet zijn van de ouders - en in sommige gevallen van een arts - en dat voor het toedienen van noodmedicatie docenten instructies kunnen krijgen van een verpleegkundige zodat ze weten hoe te handelen in welke situaties.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog een goede bron voor je met meer informatie en voorbeeldprotocollen: http://ziezon.nl/leerkrachtendocenten/medicijngebruik-en-medische-handelingen-op-school/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, het is de "school" VERBODEN medicatie toe te dienen.
Voor het toedienen van medicatie is een certificaat vereist.
Degene die de medicatie toedient dient een certificaat te hebben, en bovendien toestemming te hebben van een daartoe gekwalificeerde instelling.
Noch de school, noch de toedienaar voldoen aan deze eisen.
Ook een EHBOér is daar niet toe bevoegd.
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ van mij. Ik heb EHBO en BHV. Mij is geleerd dat ik GEEN medicijnen mag toedienen en al helemaal geen insuline. Omdat het bij een diabetes patiënt niet altijd duidelijk is of hij een hypo of hyper heeft. Als je insuline toedient terwijl de patiënt een hypo heeft kun je hem vermoorden. Een epipen kan in uitzonderlijke gevallen. Bijvoorbeeld bij iemand met een allergie voor bijensteken. Maar bel altijd 112.
http://www.koninklijke-ehbo.nl/blogs/2/posts/89-medicijnen-en-de-ehbo
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar dat is ook niet waar. Voor medisch beroepsbeoefenaars gelden regels, voor leken niet of amper. En medicatie toedienen is meestal geen voorbehouden handeling. Het komt vaak genoeg voor dat er wél medicatie wordt toegediend, en dan gaat het zowel om het verstrekken van een simpele paracetamol, het aangeven van dagelijkse medicatie (een astma-puffer, ADHD-medicatie, een tijdelijke ab-kuur) of inderdaad het toedienen van noodmedicatie. Dit mag niet zomaar gebeuren, en in de meeste protocollen op scholen is opgenomen dat er nooit mediatie wordt toegediend zonder toestemming van de ouders. Zelfs paracetamol wordt vooral op basisscholen alleen nog maar na instemming gegeven. Voor meer complexe handelingen is soms een uitvoeringsverzoek van een arts nodig, maar zelfs voorbehouden handelingen mogen door leken worden uitgevoerd. Zo is sondevoeding toedienen en katheteriseren ook een voorbehouden handeling, maar de meeste mensen die hier langdurig van afhankelijk zijn, leren het zelf aan. Bij kinderen leren de ouders het. Zolang er goede instructies worden gegeven en mensen ook weten wat ze níet moeten doen of hoe ze een spoedgeval kunnen herkennen, is dat prima. Soms kan er een certificaat worden gehaald voor zo'n specifieke handeling, maar noodzakelijk is dat niet. Je zou eens moeten weten wat mensen zelf allemaal - geheel legaal - afdokteren in hun eigen huis. Een paar mensen in mijn omgeving hebben bijvoorbeeld van één van mijn behandelend artsen geleerd hoe ze mijn schouder moeten terugzetten als die geluxeerd (uit de kom) is. Dat is een handeling die zelfs een verpleegkundige normaal gesproken niet mg uitvoeren (op ambulanceverpleegkundigen en een enkele bekwame SEH-pleeg na) en in het ziekenhuis uitsluitend door artsen worden uitgevoerd, die in situaties waarbij mensen veelvuldig dit probleem hebben met enige regelmaat aangeleerd wordt aan partners, ouders, vrienden, PGB-medewerkers en ja: ook soms aan leraren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus HeerV: in jouw geval geldt dat je beroepsmatig nooit zomaar medicatie toe mag dienen aan iemand die je niet kent. Maar als bijvoorbeeld jouw partner diabetes heeft, réken maar dat je dan van de arts of diabetesverpleegkundige instructies krijgt over hoe je glucagon toe moet dienen bij een hypo en hoe je het verschil kunt bepalen tussen een hypo en een hyper. Ook zul je dan leren dat je bij twijfel vooral géén insuline moet toedienen. En als een goede vriendin van jou of zelfs een directe collega iets heeft waarbij soms noodmedicatie toegediend moet worden door derden, kan het zijn dat je gevraagd wordt om een instructiesessie van een verpleegkundige bij te wonen zodat je weet wat je moet doen in die situaties. En dan mag je wél die medicatie toedienen wanneer dat nodig is, maar dat mag je dan alleen bij die persoon doen en niet bij iemand anders met dezelfde symptomen. Op dezelfde wijze kunnen leraren bepaalde handelingen aanleren.
tinus1969
7 jaar geleden
@Reddie, ik mis een bron. Vooral omdat het wat genuanxceerder zit, volgens mij. (iirc: een school/leerkracht mag geen medicatie geven op eigen initiatief, maar wel met instemming van arts of ouders; verder mag een leerkracht geen voorbehouden handelingen verrichten zoals het geven van injecties of infusen -dat mogen alleen BIG-geregistreerden).
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat "bij twijfel nooit insuline toedienen" was mij bij de EHBO al verteld. In de trant van: "Een EHBOer mag nooit medicatie toedienen. En zeker bij een diabetes patiënt, als je twijfelt NOOIT insuline toedienen, maar wij dienen niets toe dus eigenlijk hoef ik dat niet te zeggen." Er zijn altijd uitzonderingen op de regels. Zoals een epipen in uitzonderlijke gevallen.
De situatie is niet heel duidelijk en er zijn veel misverstanden er over. Het is een feit dat veel fouten gemaakt worden bij het toedienen. Dus zijn diverse regels er rond om heen om de aansprakelijkheid te regelen en de fouten te voorkomen.

Een van de regels zijn dat medicatie persoonlijk is en komt met instructies. Dus je mag alleen medicijnen nemen volgens voorschriften van de arts en/of apotheker. En deze medicijnen zijn persoonlijk dus je mag alleen je eigen medicijnen gebruiken en niet die van je buurman of collega.

In geval van een noodsituatie is een school of andere hulpverlener of verantwoordelijke voor jeugdige verplicht om te handelen als dat een verslechtering voorkomt. Of juist de situatie stabiliseert. Alleen na duidelijk instructie en met juiste achterwacht. In de geschetste situatie is dat 112 of de ouders of de huisarts of schoolarts. De school helpt dan onder gezag van een bevoegde hulpverlener.