Mag mijn school mij bij een proefwerk biologie verbieden een binas te gebruiken?

Ik zit in 4vwo en mijn leraar zei dat we geen binas mochten gebruiken bij het proefwerk en dat er toch geen nuttige informatie instaat (wat er natuurlijk wel instaat). Is het verbieden van de binas in strijd met een wet of is het gewoon toegestaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jazeker mag hij dat. Bij je eindexamen in 6vwo mag je binas gebruiken, omdat er nou eenmaal dingen zijn die je redelijkerwijs niet allemaal uit je hoofd hoeft te leren. Enorme tabellen enzo. In dat geval moet je leren hoe en wanneer je binas gebruikt om snel te vinden wat je zoekt. Maar er zijn ook dingen die je wel uit je hoofd moet kennen, ook al zijn ze alsnog vindbaar in binas. Voor een proefwerk waar alleen die onderwerpen aan bod komen, mag de leraar dus gebruik van binas verbieden om te testen of je de basis wel kent. Vergelijk het met tafels leren op de basisschool. Elke leerling moet dat beheersen, ook al kun je het gewoon met een rekenmachine uitrekenen. Maar als je in 6vwo voor alles rekenmachines en naslagboeken moet gebruiken kom je behoorlijk in tijdnood. Dus wat redelijkerwijs uit je hoofd te leren is, word je geacht te leren en dat wordt dus nu getoetst.

Ja dat mag! Als het een schoolexamen (SE) is dan moet de docent de opdracht aanhouden van wat op het SE staat (al staat daar bij toegestane hulpmiddelen Binas, dan moet hij die geven) en sowieso bij je examen mag je die gebruiken. Voor de rest van de toetsen is de docent er vrij in om Binas te verbieden of niet :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100