Mag mijn school mij bij een proefwerk biologie verbieden een binas te gebruiken?

Ik zit in 4vwo en mijn leraar zei dat we geen binas mochten gebruiken bij het proefwerk en dat er toch geen nuttige informatie instaat (wat er natuurlijk wel instaat). Is het verbieden van de binas in strijd met een wet of is het gewoon toegestaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K
Amadea
7 jaar geleden
Het is eerder in strijd met de wet dat leerlingen zich verzetten tegen werkelijk alles wat de leraren anders willen dan wat zij in hun egocentrisme als normaal lijken te zien....
ronron1212
7 jaar geleden
Leren moet je dan weet je ook de antwoorden op het proefwerk. Wettelijke eisen zijn er gelukkig niet op dit onderwerp. Wel dat je als leerling aanwezig moet zijn en moet leren.
Erna55
7 jaar geleden
Het lijkt erop dat je geen trek hebt om te leren. Het is nogal bizar om ons te vragen of de wet iets zegt over proefwerken.
Veel succes met je eindexamen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gebruik van BINAS hoort bij de examentraining.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een BiNaS mag je gebruiken bij het Centraal Examen aan het eind van V6. In de 4e mogen de meeste leerlingen nog geen BiNaS gebruiken bij de toetsen, normaal gesproken mag het halverwege het vijfde jaar. In de zesde mag je vrijwel altijd een BiNaS gebruiken (bij Biologie, Natuurkunde en Scheikunde).
De reden dat je nog geen BiNaS mag gebruiken is omdat het anders te makkelijk wordt, en je bepaalde kennis niet leert. Als je een hoofdstuk hebt over het menselijk lichaam moet je wel de functies van organen en de plek van organen in je lichaam kennen. Natuurlijk kun je deze informatie ook in je BiNaS vinden, maar je hoort deze informatie ook gewoon te kennen.

Antwoorden (2)

Jazeker mag hij dat. Bij je eindexamen in 6vwo mag je binas gebruiken, omdat er nou eenmaal dingen zijn die je redelijkerwijs niet allemaal uit je hoofd hoeft te leren. Enorme tabellen enzo. In dat geval moet je leren hoe en wanneer je binas gebruikt om snel te vinden wat je zoekt.
Maar er zijn ook dingen die je wel uit je hoofd moet kennen, ook al zijn ze alsnog vindbaar in binas. Voor een proefwerk waar alleen die onderwerpen aan bod komen, mag de leraar dus gebruik van binas verbieden om te testen of je de basis wel kent.

Vergelijk het met tafels leren op de basisschool. Elke leerling moet dat beheersen, ook al kun je het gewoon met een rekenmachine uitrekenen. Maar als je in 6vwo voor alles rekenmachines en naslagboeken moet gebruiken kom je behoorlijk in tijdnood. Dus wat redelijkerwijs uit je hoofd te leren is, word je geacht te leren en dat wordt dus nu getoetst.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De leraar zegt dat er geen nuttige info in de BINAS staat, dat alleen al is niet waar.
Dan moet hij uitleggen: de BINAS biedt geen nuttige info die betrekking heeft op de vragen die ik ga stellen en ik heb geen zin om de boekjes allemaal na te kijken of er niets in is geschreven of inlegvelletjes bevat die er niet in thuishoren.
Erna55
7 jaar geleden
Het kan zijn dat dit specifieke proefwerk vooral kennis toetst.
De vraagsteller noemt dat de leraar zegt dat BINAS geen nuttige informatie geeft, maar de uitleg over het onderwerp van de toets en welke schema's van BINAS daarbij nuttig zouden zijn noemt de vraagsteller niet.
Ja dat mag! Als het een schoolexamen (SE) is dan moet de docent de opdracht aanhouden van wat op het SE staat (al staat daar bij toegestane hulpmiddelen Binas, dan moet hij die geven) en sowieso bij je examen mag je die gebruiken. Voor de rest van de toetsen is de docent er vrij in om Binas te verbieden of niet :)