Opzegtermijn arbeidscontract

Is er een opzegtermijn bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd? Want stel de werkgever waar je op dit moment werkt bevalt je niet helemaal maar de werkgever wil je contract wel verlengen is het dan mogelijk om bij wijzen van spreken een dag voor het einde van het contract te zeggen na morgen kom ik niet meer?
En hoe groot is een eventuele opzeg termijn? En al is er een opzegtermijn maar je hebt genoeg vrije dagen staan om de hele opzegtermijn vrij te nemen kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan inderdaad. Als jouw werkgever het contract wel wil verlengen maar jij niet kun je de dag voor het einde contract opzeggen. Dat kan een werkgever namelijk ook.

Wil je eerder stoppen dan einde contract heb je een maand opzegtermijn, tenzij de CAO anders zegt. Dit kun je op je contract opzeggen.

Je hebt echter geen recht op een uitkering, als je zelf het contract niet wilt verlengen. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je aansluitend een andere baan hebt.

Het opnemen van vrije dagen in de opzegtermijn kun je aanvragen, maar je werkgever hoeft dat niet te honoreren.

Toegevoegd na 1 minuut:
in de tweede alinea bedoel ik; Dit kun je op je contract terugvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je contract afloopt, dan kun je zonder opzegtermijn de zaak verlaten.

Andersom kan een werkgever op de laatste dag van je contract nog beslissen, wat er gaat gebeuren; contract beeindiging of verlenging.

Of het netjes is, om elkaar tot het laatste moment in het ongewisse te laten, is natuurlijk maar de vraag.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
lees je arbeidscontract, daar staat het in.