Mag je tijdelijk stoppen met mbo en jaartje rust nemen?

Ik ben 27 juli 17 geworden , ik heb een vmbo-tl diploma en doe nu een mbo-4 opleiding waar ik mee wil stoppen omdat ik de opleiding niet leuk vind. Ik wil volgend schooljaar een andere opleiding doen op een andere school die ik wel leuk vind. Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zover ik weet, ben je tot je 18e verplicht om naar school te gaan. Ik ben zelf ook 17 en wil ook niet door omstandigheden naar school, maar ik heb met Leerplicht een oplossing gevonden dat ik ga werken. Misschien kan je dat ook vragen of dat kan bij jou. Je mag niet zomaar thuis blijven als je nog geen 18 bent.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mag niet in jouw geval. Als je 16 bent, stopt de leerplicht als je op dat moment een havo-, vwo- of mbo-diploma.op minstens niveau 2 hebt.

Dat heb je niet. In dat geval begint de kwalificatieplicht en die duurt tot je 18 bent OF op een eerder moment alsnog zo'n diploma hebt gehaald. Een jaar "niksen" zonder school mag dus niet.

"Weglopen" als je iets "niet leuk" vindt, is geen optie. Daarmee ontwikkel je ook geen doorzettingsvermogen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een opleiding afmaken waar je later niets mee wil bereik je ook niets mee. Ik wilde graag een tussen jaar maar helaas, dat mocht niet. Dus de opleiding die ik verplicht was te doen heb ik niet afgemaakt. Na een half jaar full time te werken is het me wel gelukt om een opleiding te vinden die bij mij past en deze zelfs vervroegt af te maken.
Ik ben dus geen voorstander van de kwalificatieplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn dochter bleek na verkeerde voorlichting op een totáál verkeerde school terecht te zijn gekomen, en heeft die afgebroken om een anderhalf jaar een prive-opleiding (deeltijd) te gaan doen en daarbij te werken. Dat kon omdat ze 18 was en HAVO (althans, Realschule) had, maar het zou heel beroerd zijn geweest als ze verplicht dat jaar af had moeten maken ; daar was het kind doodongelukkig van geworden. Ik ben dus ook GEEN voorstander van de kwalificatieplicht.
Nee, een jaartje "rust" (???) op die leeftijd zit er nog niet in ; je zult in elk geval een dagbesteding moeten hebben. Je bent sowieso tot je zeventiende leerplichtig, maar omdat je nog geen startkwalificatie (Havo, vwo, mbo2) hebt. moet je nog zeker tot en met je achttiende naar school.

Het is echter pas september, dus als je NU al zeker weet dat deze opleiding het niet is, kun je wellicht nog overstappen op een andere zonder dat je een heel jaar verliest. Je mist dan wel de eerste maand, maar die achterstand is meestal nog wel in te halen. Praat daarover met je mentor, een decaan of iemand van het studenteninformatiepunt.